0 292 visningar

6 svar

Frostvaxskivling?

mumrik

28 okt 2014 kl. 21:54

Jag tror jag har hittat mina första. Vad tror ni?

Växte i mossa och renlav vid en bergknalle. Den slemmiga hatten såg verkligen blank ut, närmast oljigt utseende.

Ledsen för dåliga biler.

0

Irene A

28 okt 2014 kl. 21:58

Javisst är det frostvaxing - och så dåliga var inte bilderna heller.

0

mumrik

28 okt 2014 kl. 22:17

Ha! Jag har försökt kom in här för att posta att jag just insett att det INTE är frostvaxing. :D

Det står att skivorna ska vara klargula till orangegula. Mina är ju nästan vita, bara lite svagt beigefärgde?

Mitt andra förslag skulle bli olivvaxing. Tycker de ser väldigt lika ut. Nåt tips på hur man skiljer dem åt?

En tredje fråga om du orkar. Det finns inga giftiga vaxingar va?

Av någon anledning fascineras jag av vaxingar och vill lära mig dem. Har inte haft någon vidare tur med hittandet dock.

0

Irene A

28 okt 2014 kl. 22:45

Giftiga vaxingar? Nej, inte bland Hygrophorusarterna i alla fall, fast beskvaxing är nog inte så god.

Olivvaxingen har alltid rent vita skivor och ofta lite grå vattring på foten, och så kommer den förstås tidigare på säsongen än frostvaxing..

0

Hans Myhre

28 okt 2014 kl. 23:04

Irene har rett, Det er Frostvaxskivling!

0

mumrik

28 okt 2014 kl. 23:29

Ja, jag tvivlade alltså inte på Irene. Det vore mig fjärran. Hon är min svampidol. ;-)
Det var alltså innan jag läst Irenes svar som jag fick för mig att jag hade bestämt svampen fel och försökte skynda mig hit för att rätta till. Och så var det rätt hela tiden. :-)

Tack Irene. Rent vita skivor på oliven alltså. Jo, så är det ju på bilden i Nya svampboken också. Varför är det så svårt att se klart ibland? Eller att läsa innantill.

0

mumrik

29 okt 2014 kl. 19:52

Nu har jag ätit upp dem. De var ju jättegoda! Hade jag inte riktigt väntat mig eftersom det står att den passar bäst som blandsvamp. Såna här vill jag hitta flera.

Irene, vad korkad jag var. Jag hade totalt glömt att jag köpt hygrophorusboken! Men jag övade mig nu innan jag åt upp undersökningsmaterialet och kom faktiskt rätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone