Ha! Jag har försökt kom in här för att posta att jag just insett att det INTE är frostvaxing. :D
Det står att skivorna ska vara klargula till orangegula. Mina är ju nästan vita, bara lite svagt beigefärgde?
Mitt andra förslag skulle bli olivvaxing. Tycker de ser väldigt lika ut. Nåt tips på hur man skiljer dem åt?
En tredje fråga om du orkar. Det finns inga giftiga vaxingar va?
Av någon anledning fascineras jag av vaxingar och vill lära mig dem. Har inte haft någon vidare tur med hittandet dock.
Ja, jag tvivlade alltså inte på Irene. Det vore mig fjärran. Hon är min svampidol. ;-)
Det var alltså innan jag läst Irenes svar som jag fick för mig att jag hade bestämt svampen fel och försökte skynda mig hit för att rätta till. Och så var det rätt hela tiden. :-)
Tack Irene. Rent vita skivor på oliven alltså. Jo, så är det ju på bilden i Nya svampboken också. Varför är det så svårt att se klart ibland? Eller att läsa innantill.
Nu har jag ätit upp dem. De var ju jättegoda! Hade jag inte riktigt väntat mig eftersom det står att den passar bäst som blandsvamp. Såna här vill jag hitta flera.
Irene, vad korkad jag var. Jag hade totalt glömt att jag köpt hygrophorusboken! Men jag övade mig nu innan jag åt upp undersökningsmaterialet och kom faktiskt rätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.