Hej! Har varit på fältstudie vid Härlada Tjärn i Göteborg och hittade en svampkropp som jag är nyfiken på! Letade i databasen, men är jätteny på allt som har med svampar att göra i stort sett, så jag kan inte riktigt avgöra.
Eventuella svampar som jag tycker har liknat en del är bl.a. olivvaxskivling, luktmusseron, streckmusseron och rökmusseron.
Vegetationsregionen är södra barrskogen, alltså blandskog med både barrträd och lövträd. Där jag hittade svampen växte även mindre svampar (se bild), vet inte om dessa var av samma art, men de hade helt annan form än den stora, men kanske höll de på att växa sig till, jag vet inte.
Några punkter:
Den stora svampen hade en “slemmig” hatt vad jag kunde se, dock regnade det en del också.
Foten hade ingen ring och var ihålig upp till en eller två centimeter från hatten. Foten var också flerfärgad, kan man säga att den t.o.m. är “fjällig”?
Den avgav ingen vätska när den plockades.
Svampen växte bredvid ett träd - vet inte om detta är tillräckligt för att avgöra om svampen är en mykorrhizasvamp?
Sedan hittade jag också en träsvamp, någon som vet vad det är för någon? (bild)
Dessa bilder är de enda jag har, hoppas de duger!
Hoppas att någon kan hjälpa mig! Tack på förhand :) Mvh Sophie
Den första, som är ganska stor och med mörk vattring på foten, skulle kunna vara ett gammalt ex av jättekamskivling. Den bör då ha växt i en miljö med ek/hassel.
Den lilla ljusa är förmodligen en hätta, Mycena. Inte alls samma som den första.
Vedsvampen tycker jag ser ut att vara en fnöskticka.
Jag vet inte om jag förstår dina frågor riktigt…? Ska försöka svara ändå så gott det går.
Biologilektion nr. 1:
Fnösktickor, och alla tickor för den delen, är basidsvampar. Men att de är basidsvampar betyder bara att deras sporer utvecklas från basidier, det säger inget om deras växtsätt eller strategi att skaffa sig näring.
Biologilektion nr. 2:
Svampar som lever på träd, kan antingen vara parasiter eller saprofyter (eller både och..).
Parasiter bryter ned levande ved och växtdelar. Saprofyter nöjer sig med att vara nedbrytare av döda växter och träd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.