0 1183 visningar

18 svar

Rimskivlingen ifrågasatt som matsvamp?

mumrik

31 okt 2014 kl. 00:05

I nya upplagan kan man läsa att det faktum att rimskivling nu är en spindelskivling inte automatiskt gör den till en giftsvamp. Men där står också:

“Under de senaste åren har rimskivlingens status som matsvamp diskuterats bland svampkännare.
...
Det finns också andra argument som gör att en del svampkännare tycker att man inte ska använda rimskivlingen.”

Är nyfiken på vilka andra argument det kan vara.

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 00:06

Men gud! Det här formuläret är förhäxat. Nya upplagan av Nya svampboken är det jag citerar.

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 00:37

Hm. Hittade en presentation från Stockholms svampvänner där man pratar om Tjernoby och kadmium. Är det det?

http://www.ssv1879.se/www/upl/files/omvrderade_svampar_69.ppt

0

Irene A

31 okt 2014 kl. 08:43

Jo, antagligen menar man upptaget av cesium och kadmium. Den innehåller också trehalas. Vissa av oss saknar enzymet som ska bryta ner det så att det orsakar matsmältningsbesvär (ämnet finns iofs också i stensopp och kantareller).

Men frågan är om inte de nyttiga ämnena i rimskivlingen överväger och som rentav kan motverka de skadliga. Den innehåller bl.a. antioxidanter, har antivirala egenskaper och ämnen som motverkar hjärt-kärlsjukdom.

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 11:02

Jag trodde de flesta eller t.o.m. alla svampar innehöll trehalos. Är det bara vissa alltså?

Cesium borde ju inte vara något stort problem om man inte plockar i ett riskområde.

0

Gula

31 okt 2014 kl. 16:28

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 16:34

0

Irene A

31 okt 2014 kl. 17:12

OK, fel av mig, det är alltså enzymet som heter trehalas, och sockerarten trehalos :-)

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 17:15

Vi förstod nog ändå. Men är det speciellt mycket trehalos i rimskivling?

0

Irene A

31 okt 2014 kl. 18:30

När jag läste om det någonstans, nämndes bara rimskivling, stensopp och kantarell. Det kan i och för sig bero på att det var just de arter som artikelförfattaren kände till av de som hade undersökts…

0

Irene A

31 okt 2014 kl. 18:38

Men nu har jag också blivit nyfiken på varför rimskivlingen ifrågasätts som matsvamp.
Någon annan läsare här som vet??

0

Jan A, Uppsala

31 okt 2014 kl. 18:57

Vet inte alls!
Men rimskivlingen är en x3m surmarkssvamp och växer alltså där ”becquerellerna” är som mest seglivade.  ”Dessa” är därför ganska många, också i inte alltför x3ma riskområden.  Skulle möjligen kunna vara ett skäl för ”ickeätande”.  Men ”rynkad tofs” kommer jag aldrig att rata p.g. av tjernobylnedfallet…

0

Joachim Krumlinde

31 okt 2014 kl. 20:11

Jag tror att det bara är “guilt by association”. Den har helt enkelt gått och blivit spindelskivling.

0

mumrik

31 okt 2014 kl. 23:17

Pelle Holmberg skriver ju att det är andra skäl än det.

Irene, jag googlade trehalos lite förut och mitt intryck är att det finns i all svamp. Det hindrar ju inte att en del kan ha mer av det goda.

Nån annan postade den här länken till Taffel. Där står att trehalos gör att svampen klarar uttorkning. Då kan man kankse tänka sig att arter som klarar uttorkning bra kanske har mer trehalos än såna som inte gör det, i varje fall om de är typlika annars, t.ex. om man jämför ungefär lika stora och köttiga skivlingar.
http://allemansratter.taffel.se/2013/02/13/trehalos-inte-ditt-vanliga-socker/

0

mumrik

1 nov 2014 kl. 02:30

Livsmedelsverket har inga förbehåll. De tror också att det är en tofsskivling. Men de är ju sällan särskilt uppdaterade. :-P
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Lampliga-matsvampar/

0

Irene A

1 nov 2014 kl. 11:24

Jag tror nog ändå att det är innehållet i Stockholms Svampvänners presentation som spökar..
Som Joachim skriver - när rimskivlingen blev en spindling blev svampkonsulenterna (svampkännare) förvirrade. Eftersom de har haft en allmän rekommendation att spindlingar inte ska ätas, och inte vill ändra på den policyn, kan de inte heller rekommendera rimskivlingen.
De argument som tillkommer är väl det där med cesium och kadmium då.

0

Michael Krikorev

1 nov 2014 kl. 11:39

Jag tror att ryktet om omvärderingen kommer från Stockholms svampvänner föredrag som uppmärksammade kadmium- och cesiumhalter.

Vad gäller kadmiumhalten så gjorde jag tidigare lite beräkningar utifrån de siffror som figurerar i Nordiska ministerrådets sammanställning. Där uppges att rimskivlingen i en studie innehöll i genomsnitt 0.77 mg kadmium per kg färsk svamp. Kan jämföras med kungschampinjonen som varierar mellan 0,5 och 11 mg kadmium per kilo färsk svamp, med ett medelvärde på 4 mg/kg.

Rekommendationen är att inte äta dessa arter i “stora mängder”, och inte mer än några få ggr per år. Eftersom kadmium accumuleras i kroppen (ffa i njurarna) spelar det förstås också en roll hur mycket man har fått i sig tidigare i livet innan man kommer upp i skadliga nivåer.

Vetemjöl och potatis är annars de största källorna till vårt dagliga kadmiumintag eftersom vi äter så mycket av dessa.

Med lite enkel matematik betyder det att ett hekto färsk kungschampinjon (0,4 mg kadmium = 400 µm) motsvarar ungefär den mängd kadmium vi i genomsnitt får i oss via vanliga kosten under en hel månad (ca 15 µm per dag = 450 µm). Och rimskivlingen motsvarar ungefär det vi normalt får i oss på knappt en vecka via potatis och spannmål.

Källor:
Mushrooms traded as food
http://goo.gl/UHD08Z

Genomsnittligt dagligt intag av kadmium:
http://goo.gl/GWNxGB

0

mumrik

1 nov 2014 kl. 14:00

Tack för de uppgifterna. Jag ligger bra till då eftersom jag inte äter spannmål och bara ekologisk potatis (antar här att kadmiumet mest kommer från rötslammet de gödslar åkrarna med).

0

Mattias Andersson

1 nov 2014 kl. 20:48

Eftersom jag möjligen har bidragit till den här debatten via Stockholms svampvänner så vill jag beskriva min syn. Jag har ifrågasatt att rimskivling (som trots att det är en spindling) betraktas som matsvamp - den är också fullt möjlig att förväxla med andra spindlingar. Och jag brukar informera om förhöjda halter av kadmium och caesium. Precis som jag brukar informera om att ametistskivling tar upp arsenik och att röksvampar tar upp bly. Det märkliga är att upptagen är så artspecifika av dessa giftiga tungmetaller. Svampar tar också upp nyttiga spårämnen som till viss del motverkar upptaget av kadmium tex. järn och selen. Jag har stor respekt för toxiciteten av kadmium. Det är ett mycket giftigt ämne som man ska undvika att få i sig. Och det finns övertygande rapporter som visar förhöjda kadmiumvärden i urin som korrelerar till svampkonsumtion som plockats i närheten av kontaminerade områden (typ smältverk).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone