Jag tycker Entoloma är ett intressant släkte och samlar ofta fruktkroppar för att försöka bestämma dem. Men det går inte så bra. Jag har problem med nyckelsteg 3, 4 och 5 i Funga Nordica. Har den här hatten inslag av blått eller violett? Och samma sak med foten. Skiftar hatten i rosa? Om jag svarar nej på dessa tre frågor kommer jag inte till något sannolikt alternativ så troligen ska jag svara ja på någon av frågorna, men vilken? Sporerna är i alla fall tydligt kubiska.Den växte på en betad gräsmark vid en sjöstrand.
Är det någon annan som tycker Entoloma är kul och kan hjälpa mig?
Jag tycker inte att Entoloma är kul…
När jag någon gång tar en kollekt och försöker artbestämma den, krävs att den inte ser ut som alla andra, eller har en speciell doft eller växtsätt. Ibland lyckas det, ofta inte.
Extra svårt är det att bedöma subtila färger på en bild. Men helt kubformade sporer kan det väl inte vara många arter som har? Känner bara till E. rhombisporum, men det ser inte ut som den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.