0 272 visningar

4 svar

Entoloma - hjälp en bit på väg?

Karin W

1 nov 2014 kl. 11:20

Jag tycker Entoloma är ett intressant släkte och samlar ofta fruktkroppar för att försöka bestämma dem. Men det går inte så bra. Jag har problem med nyckelsteg 3, 4 och 5 i Funga Nordica. Har den här hatten inslag av blått eller violett? Och samma sak med foten. Skiftar hatten i rosa? Om jag svarar nej på dessa tre frågor kommer jag inte till något sannolikt alternativ så troligen ska jag svara ja på någon av frågorna, men vilken? Sporerna är i alla fall tydligt kubiska.Den växte på en betad gräsmark vid en sjöstrand.

Är det någon annan som tycker Entoloma är kul och kan hjälpa mig?

0

Karin W

1 nov 2014 kl. 11:23

Första bilden kom inte med. Testar igen.

0

SvenD

1 nov 2014 kl. 13:17

Jo, visst är de intressanta-men svåra! Föreslår Entoloma sericeum, men jag har haft fel tidigare så du får väl avvakta bättre förslag!

0

Irene A

1 nov 2014 kl. 13:39

Jag tycker inte att Entoloma är kul…
När jag någon gång tar en kollekt och försöker artbestämma den, krävs att den inte ser ut som alla andra, eller har en speciell doft eller växtsätt. Ibland lyckas det, ofta inte.

Extra svårt är det att bedöma subtila färger på en bild. Men helt kubformade sporer kan det väl inte vara många arter som har? Känner bara till E. rhombisporum, men det ser inte ut som den.

0

Karin W

1 nov 2014 kl. 22:04

Oj, Tack SvenD. Vilket bra förslag! Dessutom förstår jag var jag går fel i nyckeln. Jag tycker rödhättingarna är vackra och vill gärna försöka få namn på dem. Synd bara att svampsäsongen börjar lida mot sitt slut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone