0 544 visningar

8 svar

Vad hittade jag?

Robert

3 nov 2014 kl. 17:39

undrar över dessa skönheter som jag stötte på på i norra Järvafältet, doften var fin , svampen torr och spänstig och den lever som en liten familj vid roten av ett träd

0

Jonet

4 nov 2014 kl. 13:23

Kantarell fast lite blek i färgen.

0

Robert

4 nov 2014 kl. 15:15

Hej Jonet, tack för ditt svar men jag känner ändå att vi måste diskutera det vidare,
dels krusar den sig konstigt och har en skålformad profil, den var också väldigt stor, ca 7-8 cm hög. Den växte väldigt tätt tillsammans doftade gott men ej som gul kantarell vanligtvis gör.
när jag sökte i svampnyckeln så fick jag som du fram kantarell, men med tanke på årstiden (November) och den speciella formen så är jag fortfarande tveksam.
är det i så fall någon art av kantarell?
Med vänlig hälsning, Robert

0

Tina Nordberg

4 nov 2014 kl. 16:55

Håller inte med om kantarell, någon trattskivling snarare.

0

Robert

4 nov 2014 kl. 17:08

Det som inte stämmer med trattskivling är att skivorna “gafflar” sig, men jag är osäker, jag följer bara det jag läser när jag googlar.
Blir bara mer spänd på vad det kan vara!

0

Irene A

4 nov 2014 kl. 17:44

Svårt att se på bilderna hur skivorna “gafflar” sig, men är de upprepat gaffelgreniga som de här:
http://americanmushrooms.com/taxa/Hygrophoropsis_aurantiaca_01b_-_ECU_of_gills.htm

så är det narrkantarell

0

Robert

4 nov 2014 kl. 22:05

Narrkantarell eller “falsk kantarell” skall enligt flera källor ha en ihålig fot och vad jag har fått fram inte vara såpass bleka.
Jag är tveksam och vill veta mer.

0

Irene A

5 nov 2014 kl. 08:21

http://svampguiden.com/sg_img/sg_artbilder/hygrophoropsis_aurantiaca_09.jpg

Men som sagt, det är svårt att se på dina bilder hur skivorna är “gafflade”..

0

Jonet

5 nov 2014 kl. 10:27

Min erfarenhet av narrkantarell är att de ofta känns lite lite “slappa” i konsistensen och du skriver att de är spänstiga. Kantarellen är också gaffelgrenig. Färgen är homogen och de narrkantareller jag hittat brukar vara lite blekare på hatten än på skivor och fot och hatten är ofta mörkare i mitten på narrkantarellen.

Jag har heller aldrig sett narrkantareller med så krusig form på hatten men i princip alla lite större kantareller vi plockade i helgen hade det utseendet.

Färgen på svampköttet är nästan vitt och det stämmer inte heller med narrkantarell.

http://www.asturnatura.com/photo/_files/photogallery/d1e9c1eb301d2df93f8bcff350a441d8.jpg

Årstiden är inte konstig, jag plockade kantareller i mitten av december förra året (visserligen i Skåne men ändå).

Det är alltid svårt att bedöma en svamp bara genom att se bilder men jag kan inte få det till något annat än kantarell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone