I går var jag hundrastare och passade då på att snabbinventera trollhandshassellunden. Både hassel och asp har fällt sina löv, men det dagsmörker som kallas novemberljus gjorde jobbet besvärligt.
Men jag hittade iaf en musseron som ser ut som någonting mitt emellan T.portentosum och T.sejunctum. Någon som vet?
Många tämligen svårupptäckta frk fanns i lövtäcket i det täta hassel/aspbeståndet med ngn björk och sälg.
Tyvärr kunde jag inte ta hem några frk, men ska tillbaka och försöka hitta/hämta…
En näverfällande gl björklåga var besatt av bl.a. björk- och klibbtickor och jag fick en rätt kul bild av en klibbtickeundersida med porförstoringsdroppar!
Och mycket, mycket annat hittade vi, men bilderna blev ännu uslare än de visade, så de får stanna i arkivet.
Musseronen liknar ju portentosum. För mig är det en barrskogsart, men den sägs kunna förekomma sällsynt även med lövträd.
Men - dina ser rätt små ut och med toppiga hattar. Jag misstänker att det kan finnas flera arter där som ännu inte är DNA-sekvenserade och beskrivna, just runt sejunctum och portentosum. Har sett liknande på Gotland men inte haft möjlighet att ta kollekt då.
Det var en jättetabbe att inte skörda i tisdags!
Idag återvände jag till lokalen men såg först inga spår av alla de lustiga musseronerna. Snöandet gjorde inte saken/söket lättare, men det visade sig att lundens rådjur ätit upp alla! och bara lämnat kvar små rester (bilden visar alla jag lyckades hitta) som fick följa med hem för att torka sig. I tisdags fanns ett 30-tal frk på c 1½ ar.
Men det finns nog tillräckligt med DNA i restpartiklarna – och kanske också någon spor…
Ser ut som streckmusseroner.
Funga Nordica uppger förutom barrträd också bok, lind och asp som möjliga mykorrhizaträd. Själv har jag hittat streckmusseroner i öppen betesmark med björk, långt från närmsta barrträd. Kanske döljer sig fler arter här som Irene misstänker. Eller så är det en art med bred ekologi vad gäller val av partner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.