Det beror på vad du är intresserad av.
Vill du ha en bok med många arter som åtminstone ger ett litet hum om mångfalden, finns Ryman/Holmåsens Svampar från -92 som har kommit ut i nytryck.
För matsvampsintresserade är det väl Nya Svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund som gäller.
Kolla Pricerunner eller Prisjakt för bästa pris..
Båda är nog rätt bra, för Nya svampboken innehåller rätt få arter.
En annan bok med många arter och fina bilder är Bo Nylén: Svampar i skog och mark. Den senaste upplagan jag har är STOR, kaffebordsstor. Jag litar på den på samma sätt som jag liter på Holmberg. På något sätt tycker jag dessa 3 böcker kompletterar varandra.
Känner inte till nåt sånt. Som en låda med kort med beskrivning på baksidan menar du? Men prova att bildsöka på nätet.
https://www.google.com/search?q=matsvampar&site=imghp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6YRmVNjcEqbVygOYu4LoBQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=934
För mig skulle nog inte såna där kort funka. Jag skulle lära mig att känna igen bilden, men inte nödvändigtvis svampen om du förstår hur jag menar. Skulle lägga märke till andra detaljer som att det kanske ligger en kotte till vänster, medvetet eller omedvetet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.