Jag har smakat finsk risksallad och tycker det var väldigt gott, men är osäker på hur jag själv ska göra, ta tillvara riskorna.
I vissa böcker står det nämlign att de ska förvällas 15 minuter, i andra att de ska kokas i rikligt med vatten 10 minuter eller 2x10 minuter och sedan hällas av och sköljas innan saltning. Vilket rekommenderar ni mig att göra?
Ibland betecknas skäggriskan som ätlig, men på några ställen betecknas den som giftsvamp. Jag har tolkat det som att tillredningen har stor betydelse. Är den giftig fel tillredd?
De skäggriskor jag plockade häromdagen kokade jag 10 minuter i rikligt med vatten och sköljde sedan med kallt i dusrkslag samt kramade ur. Nu ligger de pressade med grovt havssalt mellan. Hoppas tillredningen var rätt så jag kan göra sallad av dem om någon vecka.
Hej, jag vet inget om giftigheten men mår efter många intag ypperligt. Jag kokar 10 min som du men har ej plats att förvara saltade så jag strör på lite salt o slänger in dem i frysen.Sedan tinas de och blandas till sallad. Mycket gott tycker både jag o mina vänner. Rosèpeppar är gott i.
Tack för tips. Då fortsätter jag koka i vatten och rosépeppar kommer att testas. Jag har lyckats samla mängder av skäggriska att testa och prova olika recept på nu:)
Dagens skörd ligger saltade i burkar efter denna modellen som jag fann i receptbanken här: http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=150 och burkarna ryms i nedra delen av kylskåpet. Tycker iden där med vattenfylld påse var smart.
Jag har fått lära mig: saltat vatten, koka upp vattnet, i med svampan, koka livligt i 4 minuter, häll i durkslag spola dem kalla. KAn detta vara farligt menar ni? Med tanke på att mina barn smaskar i sig sallad på riskorna, så vore det bra att veta :=O
Nej det är inte farligt. Inte ens om ni klarade att äta svamparna utan avkokning så skulle det vara farligt. I princip kan man inte koka bort några gifter, man kan minska på vissa t ex bittra smakämnen genom kokning. Så de skarpa riskorna är inte giftiga innan kokningen, men knappast ätbara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.