Nog är det väl en champinjon, men vilken? Luktar gott, lite kryddigt. Det gula på hatten uppstod i korgen, men jag lyckas inte få fram någon färgförändring genom att skrapa och den förblir också vit i snittytor.
Ringen var tunn, slafsig och trasig. Nästan allt av det som fortfarande fanns kvar när jag plockade den trillade av i korgen. Man ser bara en liten rest till höger på bilden.
Champinjon?
Vad är det för bakgrounsinfo du behöver? Den växte precis vid sidan av en av de stora stigarna i norra Nåsten.
Tänkte själv på skogschampinjon, men den har inga fjäll på hatten, är alldeles slät. Det där gulbruna är bara en färgning i skinnet liksom.
Jag borde väl tordas äta upp den i alla fall? Hittar nästan aldrig champinjoner, så det är lite av en begivenhet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.