Dåligt i skogen nu…Trattisarna och trumpeterna små små- behöver regn i massor.
Har sett ett märkligt fenomen i Sthlmstrakten vad gäller Rödgul trumpet- de finns inte!!-Bara smått smått där det normalt brukar finnas massor vilket förvånar mig då övriga lander verkar svämma över av dem- kan de fortfarande komma eller är de borttorkade?
I går kväll regnade det i Örebro.
Jag hoppas det sätter lite fart på trattkantareller och rödgula trumpeter och varför inte de vanliga kantarellerna.
I övrigt tycker jag att dagg och fuktigare höstluft har producerat ganska bra med svamp av många andra arter än just kantarellsläktet.
Kremlor, champinjhoner och rimskivlingar har vi gott om, även soppar, blomkålsvamp och tickor.
I söndags hittade jag de första bleka taggsvamparna oxå.
..här i Ljusdal, Hälsingland, har det i stort sett regnat varje dag sedan i måndags, nu strilar det ner igen..kom nyss hem med bilen full av gråticka och fårticka, sämre ställt med fynd av trattisar men har även hittat lammtickor som jag lägger ut bilder på om en stund för de som inte sett dem tidgiare…ska bara hälla ut vattnet ut gummistövlarna och köra igång torkarna först..:-)...
Ska dansa soldans åt dig oxo…din beskrivning låter som när jag gick hemåt igårkväll. Himlen fullständigt öppnade sig.
Som en totaldränkt katt i mörket med svampkorg i näven ...man kanske borde undersöka huve´t när tankarna går till pannlampa ???? och paraply till svampkorg ???
mycket regn här i nordjylland de senaste dagarna, men någon svamptur blir det inte denna söndag då jaktsäsongen börjat nu. i danmark hänger jägarna som har jagträtten upp skyltar som berättar att skogen är lukket, (stängd) pga jagt ! men så får ju svampen växa till sig några dagar innan jag kommer ut och hämtar den !
Skulle gärna adoptera bort regnet vi haft dryga veckan nu som ska fortsätta över helgen också.
I söndags var det uppehåll en stund så svamp kude plockas och igår trotsade jag regnet och hämtyade trattkantareller och gula, men regnet börjar ta kål på mycket i svampskogen. Ruttet, mögligt och t.o.m trattkantarellerna verkar ha fått nog. Blev tvungen lämna hälften för att de var slemmiga igår:(
Kan ingen komma till värmland och ta med sig regnet härifrån nu?;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.