0 306 visningar

17 svar

Regn...

c

20 sep 2006 kl. 14:17

Dåligt i skogen nu…Trattisarna och trumpeterna små små- behöver regn i massor.
Har sett ett märkligt fenomen i Sthlmstrakten vad gäller Rödgul trumpet- de finns inte!!-Bara smått smått där det normalt brukar finnas massor vilket förvånar mig då övriga lander verkar svämma över av dem- kan de fortfarande komma eller är de borttorkade?

0

Bo E

20 sep 2006 kl. 14:25

I går kväll regnade det i Örebro.
Jag hoppas det sätter lite fart på trattkantareller och rödgula trumpeter och varför inte de vanliga kantarellerna.

I övrigt tycker jag att dagg och fuktigare höstluft har producerat ganska bra med svamp av många andra arter än just kantarellsläktet.
Kremlor, champinjhoner och rimskivlingar har vi gott om, även soppar, blomkålsvamp och tickor.
I söndags hittade jag de första bleka taggsvamparna oxå.

0

Jonnie

20 sep 2006 kl. 15:39

Kruttorrt här, och som det inte var nog så blåser det 10-15 SV, skulle behövas en riktig rotblöta här, då menar jag svampen alltså, det finns ju svamp i markerna men det mesta är som frigolit, torrt och utan färg, ,

0

Helena

20 sep 2006 kl. 15:41

Här i Malmköpingtrakten så regnade det i natt.
Rejält blött i morse.
Men det stormar så nu är det lika torrt igen!!!!!

0

Bo E

20 sep 2006 kl. 15:55

En kompis var ute och plockade kantareller i förra veckan.
Han sa att svampen var väldigt “torr och fin” i år…

0

Jonnie

21 sep 2006 kl. 00:12

Mmm, förra veckan ja..

0

Birgitta F

21 sep 2006 kl. 21:08

Bohus-kusten…allt bara knastrar
De gula trillar av pinn och trattisarna krymper för var dag.
imorrn blir det varmare än idag (+20)
Jag dansar regndans för fullt

0

Birgitta D

21 sep 2006 kl. 23:03

I Småland har svampen klarat sig rätt så bra hitills. Det har varit rätt så mycket dagg som legat en bra bit fram på förmiddagen. Lite regn skadar ju inte i alla fall på natten.

0

Birgitta F

30 sep 2006 kl. 18:13

Har vi fått…kan någon soldansen ??

0

Annette Landin

30 sep 2006 kl. 18:14

dina danser funkar ju :=D

0

Sol här imorrn

Birgitta F

30 sep 2006 kl. 18:16

hihi…såg precis vädret.Stor sol över Västkusten +18 till imorgon då blir det svampjakt.

0

Annika Eriksson

30 sep 2006 kl. 18:18

..här i Ljusdal, Hälsingland, har det i stort sett regnat varje dag sedan i måndags, nu strilar det ner igen..kom nyss hem med bilen full av gråticka och fårticka, sämre ställt med fynd av trattisar men har även hittat lammtickor som jag lägger ut bilder på om en stund för de som inte sett dem tidgiare…ska bara hälla ut vattnet ut gummistövlarna och köra igång torkarna först..:-)...

0

Birgitta F

30 sep 2006 kl. 18:24

Ska dansa soldans åt dig oxo…din beskrivning låter som när jag gick hemåt igårkväll. Himlen fullständigt öppnade sig.
Som en totaldränkt katt i mörket med svampkorg i näven ...man kanske borde undersöka huve´t när tankarna går till pannlampa ???? och paraply till svampkorg ???

0

BirgittaD

30 sep 2006 kl. 19:41

Dansa lite regndans åt mig för här i Tranås har vi inte fått en droppe regn trots att det regnade i Vetlanda så pass i Onsdags så de fick ställa in speedwayfinalen.

0

per d

1 okt 2006 kl. 00:25

mycket regn här i nordjylland de senaste dagarna, men någon svamptur blir det inte denna söndag då jaktsäsongen börjat nu. i danmark hänger jägarna som har jagträtten upp skyltar som berättar att skogen är lukket, (stängd) pga jagt ! men så får ju svampen växa till sig några dagar innan jag kommer ut och hämtar den !

0

Birgitta D

1 okt 2006 kl. 19:02

Tack för regndansen. I Tranås fick vi 4 mm i natt. I dag åter strålande sol. Det blev i alla fall 1 liter avkokt svamp på fm.

0

Nog nu..

Lotta E

3 okt 2006 kl. 21:48

Skulle gärna adoptera bort regnet vi haft dryga veckan nu som ska fortsätta över helgen också.

I söndags var det uppehåll en stund så svamp kude plockas och igår trotsade jag regnet och hämtyade trattkantareller och gula, men regnet börjar ta kål på mycket i svampskogen. Ruttet, mögligt och t.o.m trattkantarellerna verkar ha fått nog. Blev tvungen lämna hälften för att de var slemmiga igår:(

Kan ingen komma till värmland och ta med sig regnet härifrån nu?;)

0

Nog nu..

Birgitta F

3 okt 2006 kl. 21:50

Här oxo…mina föränderliga tofsskivlingar på tork gav upp idsg fick kasta hela gänget. Däremot så dyker de gula kantarellerna upp överallt…överallt…överallt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone