0 4108 visningar

24 svar

Nya svampställen med rens

Mia A

20 sep 2006 kl. 14:18

Jag undrar om det är sant som sägs, att man kan lägga sitt svamprens på ett ställe som liknar miljön där svampen ursprungligen växte, för att på så sätt få den att börja växa på nytt?
Det var en norsk kvinna som påstod detta så jag tänkte nu testa med rödgul trumpetsvamp.

0

Bo E

20 sep 2006 kl. 14:21

Jag testar detta med lite olika arter.

Inget resultat ännu, men försöka duger…

0

Maya Käck Ivarsson

20 sep 2006 kl. 15:16

Jag har provat med kantarellrens i ca 30 års tid, men jag har gett upp.Det blir ingenting, så nu slänger jag det i komposten hemma istället, där gör det god nytta.

0

Maya Käck Ivarsson

20 sep 2006 kl. 15:32

Hej igen, har läst att i Finland har dom murkelodlingar. Dom gräver en bred grop och lägger dit dagstidningar i flera lager och fyller på med jord.

0

per d

20 sep 2006 kl. 15:43

har också läst om det med att gröva ner tidningar, men det kommer vistt upp murvlar istället !

0

Jonnie

20 sep 2006 kl. 15:46

Fungerar inte, , iallafall inte på kantarell, hur, var och när svampen växer är mer komplicerat än så, tyvärr får man väl tillstå, det vore ju bra om det fungerade,

0

Bo E

20 sep 2006 kl. 15:53

Naturligtvis försöker man lägga svampdelarna i en miljö där man förväntar sig att de ska trivas.

Tror att det behövs väldigt speciella omständigheter för att det ska lyckas, och att inte svampdelarna blir uppätna av några djur t ex!

0

Gamlazonen

20 sep 2006 kl. 16:08

Fungerar utmärkt med vanliga gula kantareller

0

Helena

20 sep 2006 kl. 16:29

Mina föräldrar har sommarstuga på en liten ö i Mälaren. Efter ca 40 års svamprensande på samma plats så har det under de sista 10 åren börjat växa kantareller där.
Men som sagt det tog tid!

0

boe

20 sep 2006 kl. 16:50

inget konstigt tidsperspektiv tycker jag.
har hört att kantarellställen kan vara 100 år gamla

0

Helena

20 sep 2006 kl. 17:24

Tror jag säkert att de kan vara.
Ställen som vi plockade på när jag var barn (är 48 nu) håller fortfarande.
Vad jag menade i tidigare inlägg var att det tar tid innan kantarellerna kommer om man lyckas med renset.

0

bo e

20 sep 2006 kl. 17:33

jag förstår
verkar va ett lugnt o behagligt liv att va kantarell

0

Tony S

20 sep 2006 kl. 17:37

Jag läser i Svampbok af A.V. Lönnegren, tryckt 1883:

“För att bibehålla bördigheten hos andra svampars växtmarker, t.ex. läckra rörsoppens, riskans, murklors m.fl., bör man samla sig frön eller sporer af väl mogna stora svampar. Lägg de mogna svamparne med fröredningen nedåt, sedan största delen af foten afskurits, hvarje art på sitt hvita pappersark. Efter högst ett dygn befinnes papperet färgadt af rikligt fröstoft. Champignonens är mörkbrunt, läckra örsoppens ockrabrunt, riskans gult, murklornas hvitgult o.s.v. Detta fröstoft samlas försigtigt med fanet af en fjäder och blandas med regn eller flod(sjö)-vatten, såsom antydt är, och utsprides tunt för hvarje svampart på dess förut väl kända växtplats. Verkan af detta förfaringssätt kan naturligtvis först visa sig följande år och om riklig nederbörd inträffar.”

Visserligen handlade det om att sprida sporer på samma plats som man hittat svampen, men ändock intressant att han ansåg det meningsfullt att själv “skörda” sporer för utspridning, istället för att bara lägga ut renset.

0

bo e

20 sep 2006 kl. 17:39

ja, det verkar ju enklare att lägga hattarna direkt på marken, men de kanske inte får ligga ifred där

0

Sporspridare.

Elisabeth

20 sep 2006 kl. 22:44

Hej!
Jag kastar alltid de kantareller
som är dåliga på växtplatsen vida omkring, och jag har belägg för att de blir fler kantareller.
Även rens som “går” tillbaka till skogen,
Men förutsättningarna måste vara de rätta, växtplats m.m.
Jag har erfarenhet utav två arter till.
Brödtaggsvamp och dofttaggsvamp, som jag spridit.
Svårt att bevisa, men det tog bara något år, eller var det en slump, jag är övertygad om
att det inte var slumpen.
Brödtaggsvampen förökades i två skogar, varav en av dem är avverkad.

0

Jonnie

21 sep 2006 kl. 00:38

Nej, det går inte, 1998 provade ett forskalag vid SLU att plantera ut 600 stycken tallar smittade med kantarelmycel på 24 platser i landet, ännu har ingen kantarell växt upp på någon av dessa platser, för den intresserade kan man läsa om detta och mycket annat kul på: SLU, forskning om kantarell, (vore jag lite mer slängd i data, som dottern är, kunde jag kanske bifogat en internetadress men tyvärr..) ni får leta själva..

Det är ju så, och det kan säkert några av våra mer kunniga deltagare verifiera, att svampar i allmänhet och kantarell i synnerhet, inte bara växer upp för att man kastar ut rens i skogen, det KAN säkert fungera på vissa svampar, vet ej vilka, vårtig röksvamp kanske, men inte på kantarell, de behöver mycket speciella betingelser för att växa, de lever helt i symbios med den mark de växer i, vad gäller åldern på kantarellställen har det hittats några platser i Sverige, ibland några fjällbjörkar tror jag, där “kantarellorganismen” var uppåt 600 år gammal, rätt otroligt, eller hur.. om någon nu ändå vet säkert att ni lyckas få ett kantarellställe att “bli till” är nog forskarlaget på SLU mycket intresserade av hur ni gjort, hör då av er till dem, hälsar

0

Sporspridare

Elisabeth

21 sep 2006 kl. 20:04

Till Jonnie!

När du skriver att det inte går att “plantera ut kanareller” och hänvisar till SLU så pratar vi inte om samma sak.
Jag har spridit sporer av kantareller och inte förökat dem med något mycel.
DET ÄR SKILLNAD!

Sporerna är mikroskopiskt små, och varje fruktkropp avger många miljoner sporer, den sporbildande delen på svampen heter hymenium hos kantarellen sitter sporerna under hatten på de grenade åsarna som går ner på foten.
De sporer som hamnar på lämpliga platser gror och bildar nya mycel.

Kantarellen tillhör mykorrhizasvamparna men den är inte bunden till ett speciellt träd. Den växer tillsammans med både löv och barrträd.
Någon sa att det är fel i visan: Har du sett herr kantarell bort i enebacken att kantarellen inte växer tillsammans med trädet, busken en, någon som vet?

Alltså ökas antalet fruktkroppar genom sporer och att mycelet växer och breder ut sig, och blir större.
För att inte du har lyckats få kantareller på dina platser där du slängt “rens” så är det ju inte säkert att du har rätt, det har inte varit de rätta förutsättningarna helt enkelt.

När jag har spridit “rens"ibland så har det varit mycket hattar med och där sitter sporena.
Det är kanske därför jag lyckats.
Det är inte bara på en plats utan flera platser som det kommit nya fruktkroppar, där jag slängt “rens”

Gärna där det växer björkar utan att vara för torrt, har jag märkt att de tar fart.

När det gäller dina kantarellmarker så tror jag att det är mycelet som växer och då blir det fler fruktkroppar, när förutsättningarna är de bästa tänkbara.
Närheten till vatten och vilka trädsorter som finns.
Jag har själv sådana kantarellställen och där växer det inte mycket gran, utan Hassel, ek björk m.fl lövträd.

Det har skrivits tidigare om det här på svampguiden men jag hittade inte stället.
Flera personer skrev att de hade erfarenhet av att det kommit kantareller när de kastat rens.
Då är vi många som har varit sporspridare.

0

Sporspridare

Karin Hedén

21 sep 2006 kl. 20:11

Hej Elisabeth!

Jag har några fina kantarellställen intill enar.

0

Sporspridare

per d

21 sep 2006 kl. 20:13

johnnie, det du relaterar till finns att lösa på sid 10 och 11 i artikel på denna link. mycket intressant läsning förvövrigt.
http://www.emg.umu.se/myconet/svampk2/pdf-files/SvampkII03UB.pdf

0

Kantareller vid enbuskar!

Elisabeth

21 sep 2006 kl. 20:15

Tack för upplysningen!
Finns det andra träd där också.
Träd har långa rötter.

0

Kantareller vid enbuskar!

Karin Hedén

21 sep 2006 kl. 20:19

Jodå nog finns det det. Nu var det ett tag sedan jag var där, men vad jag minns så står enarna rätt så för sig själva i kanten av en beteshage. Vid tillfälle ska jag kolla bättre!

0

Kantarellodling

susann

21 sep 2006 kl. 21:46

Jag la under många år ut renset på måfå. men så la jag märke till att i skogen växer de ofta i närheten av myrstackar. så jag började lägga renset i en myrstack på tomten. det tar bara en liten stund så har myrerna dragit ner det i stacken. så nu kan jag sedan några år tillbaka skörda fin fina kantareller i myrstigarna. det är väl inget vetenskapligt men det har funkat för mig har nu ett andra ställe på gång men där kom bara tre st i år. men med tanke på att jag började där för två år sen så är det väl inte illa.

0

Kantarellodling

Erika

21 sep 2006 kl. 23:02

Suann: det du berättar låter ju underbart!

0

Sporspridare

Jonnie

21 sep 2006 kl. 23:21

Jaha, Elisabeth, det är väl bara att ge sig, du kanske har lyckats och isåfall är det bara att gratulera, (tror iallafall inte att det går att sprida kantarell på det viset som du beskriver men säger du att du, och flera med dej, har lyckats ska inte jag vara motvalls, ) och för din kännedom har jag aldrig provat, dvs jag har aldrig kastat ut kantarellrens i skogen i syfte att få nya kantarelställen, eftersom jag aldrig trott att det gått.. men jag har faktiskt ett hyfsat kantarellställe bland ett par stora enar, så visan stämmer rätt bra.

0

Åke Lundholm

22 aug 2024 kl. 07:46

Använd kantarellrenset till att så svamp i trädgården eller längs promenadstråket
Jag länkar till artikeln!
https://grundligmatlagning.wordpress.com/2015/07/14/anvand-kantarellrenset-till-att-sa-svamp-i-tradgarden-eller-langs-promenadstraket/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone