Hej!
I slutet av september i år hittade jag flera fruktkroppar av denna fina ticka (se bilder) vid foten av en gammal, hamlad ask i en igenväxande del av en beteshage i nordöstra Småland (S om Loftahammar).
Hatten var oregelbunden och hade fot, den var ljust brun och varken särskilt hård eller jättemjuk, snarare lite gummiartad. Jag har för mig att de delvis växte precis intill en gammal rot eller nedfallen gren och delvis direkt i lövförnan intill trädet (möjligen med någon rot undertill som inte syntes).
Jag har frågat en svampkunnig vän som tror att det skulle kunna vara Tyromyces wynnei, dvs lundticka, men han är inte helt säker, han har aldrig sett den själv, och den är ju mycket ovanlig, särskilt i den delen av landet? Det jag hittills har läst om arten verkar dock stämma mycket bra.
Kan gissningen stämma?
möjligen lundticka Tyromyces wynnei
Jag tror inte på lundticka, som ju är en mjuk art med mindre porer. Den är inte trattformad, utan växer mer plant, ofta ut över förnan.
Är istället övertygad om att det du har på bilden är klumpticka, Abortiporus biennis. Typiskt med de grova, lite vindlande porerna. Den blir rödaktig vid tryck på porlagret, vilket man också kan ana på din bild.
Tror det är zonticka på sista bilden men är inte säker. Starta helst en ny tråg för nya inlägg så är rsiken mindre att man blandar ihop…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.