Tjenare!
Under de senaste två åren, när de väl börjar växa (Trattkantareller) så har jag hittat mängder efter mängder efter mängder av dom.
Själv bor man i Nyköping (Hus mitt i skogen) så det finns ett överflöd av dessa.
Förra året plockade man tillräckligt mycket så att jag sitter på 10 kilo torkat.
Dock så undrar jag en liten sak till detta års plockande, tänkt att jag skall försöka på mig att sälja lite grann då jag aldrig tidigare gjort det.
Min fråga är då, är det bättre att sälja till butiker eller som privat person sälja på t.ex blocket eller en uppköpare?
Ute efter prisuppgifter då, vet att det kan vara olika från län till län.
Gäller det att plocka all svamp direkt eller är det bästa att gå ut och plocka dem om man har en beställning eller liknande?
Tack för mig
Vet inte så mycket, men en sak att tänka på är kanske att det inte är lagligt att sälja torkad svamp utan speciellt tillstånd. Det betraktas som beredda livemedel nämligen och för att sälja det krävs tillstånd.
Nu tror jag ingen bryr sig speciellt om detta, men om man ställer sig på torget och säljer kanske det kan komma en kontrollant.
Har också funderat. Vi har ett torg här i stan där man får stå gratis och sälja på lördagar. Ett annat, större torg, tar de ut en avgift om 200 kr. Så då måste man ju sälja för minst det och helst betydligt mer om det ska vara någon idé.
Misstänker att det är rätt inmutat dock och att nykomlingar kanske inte ses med blida ögon.
Har körkort. Inte bil. Vi får cykla. ;-)
Skämt åsido. De lättaste är nog att sälja till någon butik/restaurang. Då kan man ju bli av med rubbet direkt.
Näst bäst att ställa sig på torget. Men då måste man ju ha färsk svamp lagom till torgdagarna och det kanske inte alltid funkar så. Jag brukar ställa på balkongen över natten och rensa nästa dag, men ska man förvara flera dagar bör det nog kylförvaras och det har man ju inte möjlighet till.
Hej Peter,
Om du säljer färskt så är min erfarenhet att restauranger betalar bäst. Ju bättre kvalitet, välrensade och bra förvarade ju bättre pris. Kockarna är inte så roade av att rensa.
Jag kan vara intresserad av att köpa torkad svamp i bulk om kvaliten är ok. Vill gärna ha mer info. Maila mig på saxmark@telia.com om du är intresserad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.