Hej
Som jag har förstått, för att kunna avgöra vilken schampinjon är gift eller ätlig måste man lukta på de och kolla hur snabbt de gulnar, eller hur?
Doften hos de giftiga gulnande champinjonerna är ofta obehaglig, påminnande om karbol, bläck, eller “sjukhus-lukt”:
Pärlchampinjon - Agaricus praeclaresquamosus
Giftchampinjon - Agaricus xanthoderma
min fråga är finns det giftiga schampinjoner som inte luktar dåligt att man blir lurad av lukten eller ? har alla giftiga schampinjoner dåligt lukt?
Finns det giftiga schampinjoner som rodnar?
Är de stor skillnad på schampinjoner i naturen jämfört med schampinjoner i affären, smakmässigt?
Hur ofta plockar ni schampinjoner, i skogen eller parker?? Det här med kadmium hur farligt är det?
Jag kan försöka svara fast jag inte är någon expert på champinjoner..
Först vill jag nämna att det förekommer ca 35-40 arter av champinjoner hos oss, varav 5 giftiga. En av dem, brunfjällig champinjon, har rodnande kött i hatten. Alla har däremot den obehagliga karbollukten för den som litar på sitt luktsinne. Lukten blir intensivare vid upphettning - ifall man skulle råka laga till den..
Det sägs att kroppen inte tar upp så mycket av det kadmium som finns i de kraftigt gulnande champinjonerna. Allvarligare kanske är agaritinet som är besläktat med stenmurklans cancerframkallande ämnen. De högsta halterna finns i de gulnande arterna. Därför är ett allmänt råd att inte äta mycket av dessa champinjoner, och inte alls ge dem till barn eller gravida.
Skillnader i smak är upp till var och en att bedöma. Personligen föredrar jag den odlade champinjonen, Agaricus bisporus, som finns både i vit och brunfjällig variant.
Tack den brunfjälliga var ny för mig !
Men jag går ALLTID på doften så jag tycker att champinjoner är nästan “idiotsäkra” matsvampar
Förr åt jag absolut inga champinjoner som växt i stadsmiljöer, men senare rön antyder att tungmetaller inte går ut i kroppen utan är bundet i svampköttet…så man bajsar ut oönskade ämnen helt enkelt…
Smaken är förstås olika, men de mest väldoftande och välsmakande tycker jag är kungschampinjonerna, har hittat både vit kungschampinjon och de vanligare brunfjälliga, även den rodnande varianten
Vad gäller risker med att äta svamp så gäller väl måttlighetsprincipen
Svamp är för mig inte en huvudsaklig föda utan ett läckert tillbehör…eller som torkad och pulvriserad en fin krydda i såser o s v
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.