Hej och tack för en supersida!
Jag är hemma och pappaledig och har hittat en hel del svampar som växer i vår trädgård under björk. Jag tror att det är blek skäggriska men är osäker. Kan någon mer kunnig än jag bekräfta eller förkasta min teori.
Jag skulle bli mycket glad om någon kunde skriva något om vilka symptom någon som äter av svampen visar eller om det är ofarligt att ha kvar dessa i trädgården. (Min lille ettåring stoppar gärna saker i munen!
Tack på förhand
Tre olika vyer av svampen
De rosafärgade “vanliga” skäggriskorna gör jag förutom finsk risksallad på, även veg. norirullar likt sushi av. (Lade in det i receptbanken här häromdagen.) Går säkert lika bra med de bleka men oavsett användning vill jag rekommendera att salta in dem någon vecka mellan avkok och tillredning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.