Jag provade förra veckan torkade rödgul trumpetsvamp, herregud de smakade bättre torkade än färska.
Jag vet att alla säger att sandsoppen blir mycket bättre torkad än i färsk tillstånd, nu är frågan
hur blir det med strävsoppar, blir de bättre smakmässigt när de torkas, får de bättre arom eller bara konsistensen som förbättras?
vilka andra svampar förbättras med torkning??
vilka svampar ska man inte torka förutom kantarell, fårticka och blek tagsvamp?
Hej Kisko!
Att inte torka eller torka
Med risk för att få hela swerike på mig så måste jag nog säga trattis.
Helt annan svamp färsk.
Fryst rel ok.
Torkad=stubbsmak.
Fast det är ju min personliga åsikt. Som med all matsvamp handlar det ju om tycke ock smak
förståss.
Torkad Goliat (har ej ätit färsk)
smakade inte så mycket.
Generellt undviker jag att torka om det inte är speciella arter som tex. Trumpetsvampar, Toppmurkla som behåller sin karaktär vid torkning.
Sandsopp jag har också bara hört positivt om.
Jag tycker att de flesta svampar vinner på torkning. Ett par undantag är sillkremlor och goliatmusseron som tappar lite av smaken.
Karljohan och sotvaxing är ett par arter som t.o.m. är goda att äta som chips när man har torkat tunna skivor av dem (i måttliga mängder såklart).
Annat som hamnar i torken hos oss är i huvudsak sandsopp, karljohan (har ännu inte provat örsopp..), rimskivling, trattkantareller, svart och rödgul trumpetsvamp.
Instämmer med Irene A, torkar det mesta! Provat med att forst avkoka riskor (skägg, och skogs) och sedan torkat. Det gick också utmärkt. Det påstås att man inte skall torka tegelkremla och grönkremla bl.a men jag tycker att det också är ok när man sedan blandar med andra sorter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.