0 358 visningar

10 svar

Frågevårsvamp

Jan A, Uppsala

7 maj 2015 kl. 17:42

I måndags rastade hustrun hunden Inca och släpade hem svamparna i serie 1, dock bara som ettor och nollor.

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2015 kl. 17:43

I tisdags var det min rastartur.  Lokalen hade jag fått som en liten prick på en OL-karta och när vi började närma oss platsen frågade jag hunden var gårdagssvamparna fanns.  När vi var c två m ifrån platsen så stannade hon och ”pekade” med nosen – och där stod några svampgrupper nära en pytteliten sankmark.  (Inca minns alla våra svampställen och varje gång vi kommer nära ett undrar hon om vi ska gå och titta – idag också.)

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2015 kl. 17:50

Såna här svampar (trådskivlingar o.d.) är nog ”det allra sämsta jag är på”, så därför frågar jag vad det är – men först några hemtagna bilder på 5mmrutppr.
Lukten är mycket svag - obefintlig, möjligen något mjölig.

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2015 kl. 17:52

Och slutligen en till…
Tacksam för svar.

0

Irene A

7 maj 2015 kl. 19:38

Det är sprödingar på alla bilderna.
Om alla är samma art vågar jag däremot inte säga.

0

Jan A, Uppsala

7 maj 2015 kl. 20:22

Tack för den hjälpen, Irene!  Alla växer på ”samma pyttelilla fläck” - förmodligen samma art.  Utseendet ovanligt likartat.  De hemförda är torra nu, så...

0

Stefan J

8 maj 2015 kl. 21:10

Det där kunde jag gott tänka mig är en Psathyrella spadiceogrisea. Den är inte alls sällsynt den här årstiden förutom kanske längre norröver. Den har också beskrivits under namnet P. vernalis.

För de mer tekniskt intresserade finns här en en rykande fäsk nyckel till dessa svampar, säkert den bästa som finns:

http://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1007%2Fs11557-015-1047-x/MediaObjects/11557_2015_1047_MOESM2_ESM.pdf

0

Jan A, Uppsala

9 maj 2015 kl. 09:07

Stort tack - igen, Stefan!
Såväl utseende som beskrivning passar bra.  Det finns en liten handfull rapporter om P. spadiceogrisea från Uppland på Artportalen. 
(Jag tycker betydligt bättre om att kalla den P vernalis – vackrare och bättre än spadiceogrisea…)
Googlebilder av Psathyrella vernalis,  P. spadiceogrisea (och—i den stora landmassan i V också P. pseudovernalis), visar god överensstämmelse med mina ex.
Den kan inte nog vara så väldigt vanlig, då jag inte sett/lagt märke till/ den tidigare under mina 70+ år i skog och mark.
Jag har kollekt - om ngn vill titta närmare på den.  Själv har jag ingen möjlighet att klara detta.  Har utrustningen - men kan tyvärr inte längre använda den… :(

0

Irene A

9 maj 2015 kl. 12:51

Tusen tack Stefan! Det där tycker jag är en vansinnigt svår svampgrupp, men nyckeln ska såklart testas vid tillfälle. Den har tyvärr samma inledning som alla andra, med subtila sporskillnader som ska avgöra var man hamnar, och det är jobbigt. Man kan vara alldeles säker på att spormåtten hamnar mitt i skarven när man ska välja väg..

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2015 kl. 10:31

I går, efter prick en vecka, kollade jag lokalen.  Då hade frk dels blivit många fler - kanske ett 50-tal - dels anpassat sig en aning sig till sina mindre vackra namn… 
Så här såg de ut på plats.

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2015 kl. 10:33

…resp hemkomna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone