HeJ
Jag köpte en svamptork på Jula idag, jag har hört att man inte ska vistas i det rummet där svampen torkas för att inte utveckla allergier på sporer?
Brukar ni torka svampen där ni vistas?
Kan man t.x göra så att man torkar svampen i köket och undviker att gå dit så länge torkning pågår?
sista alternativet är att ta ut torken på balkongen och dra sladden via fönster in i uttaget.
på den tiden jag använde stenmurkla i matlagning hade jag dem på en kompis vind där ingen människa vistades
andra svampar som karl-johan och trattkantareller mm torkar jag ovanpå kylskåpet i köket och där vistas jag ju
har aldrig mått illa av någon svamp, men alla är vi ju olika känsliga…
Jag torkade över 10kg kantareller på massa reklamtidningar som jag lade ut på ett bord.
Det var inga problem, förutom en och annan larv och sånt som kröp ut efter ett tag.
Torkar du i någon tork så hinner dom inte krypa ut utan dör inne i svampen. Men det är ingen fara dom går att äta, speciellt om man inte vet om att dom är där.
Murklor och annan svamp som är giftig ska inte torkas direkt för giftet sprids då i luften du andas in.
Har du såna så ska du förvälla dom flera gånger först och efter det kan du torka dom.
Om man har torken på balkongen så lär svampen aldrig någonsin bli tillräckligt torr för långtidsförvaring. Plus att det åtgår en väldig massa extra energi för att få svampen att bli hyfsat torr.
Jag brukar torka svamp i köket med dörren stängd. Inga fönster öppna pga fukt, men gärna köksfläkten på. Om sporer hade bekymrat mig hade jag tagit bort alla skivor/rör före torkning, så finns det inga sporer som kan yra omkring.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.