0 2726 visningar

10 svar

Torka svamp i lägenheten???

Kisko

11 maj 2015 kl. 23:34

HeJ

Jag köpte en svamptork på Jula idag, jag har hört att man inte ska vistas i det rummet där svampen torkas för att inte utveckla allergier på sporer?

Brukar ni torka svampen där ni vistas?

Kan man t.x göra så att man torkar svampen i köket och undviker att gå dit så länge torkning pågår?

sista alternativet är att ta ut torken på balkongen och dra sladden via fönster in i uttaget.

0

Kerstin, Lindome

12 maj 2015 kl. 17:55

Efter vad jag har läst mig till så skall man inte vistas i samma rum som man torkar Stenmurklor…...
För övrigt inga förhållningsorder.
Själv vistas jag gärna i närheten av svamptorken, torkar inga murklor, så det problemet har jag inte.

0

Pochahontas

13 maj 2015 kl. 12:29

Inga förhållningsorder men det kan nog vara klokt att inte vistas i samma rum man torkar i. Är säkert inte nyttigt att inandas en massa sporer. Någon verkligt kunnig kanske kan vägleda?

0

bo e

13 maj 2015 kl. 13:23

på den tiden jag använde stenmurkla i matlagning hade jag dem på en kompis vind där ingen människa vistades

andra svampar som karl-johan och trattkantareller mm torkar jag ovanpå kylskåpet i köket och där vistas jag ju
har aldrig mått illa av någon svamp, men alla är vi ju olika känsliga…

0

Mia

13 maj 2015 kl. 19:06

Torken bör stå på balkongen om du har. DEssutom: det blir väldigt mycket fukt i rummet, det är också ett gott skäl.

0

generalen

16 maj 2015 kl. 21:19

Jag torkade över 10kg kantareller på massa reklamtidningar som jag lade ut på ett bord.
Det var inga problem, förutom en och annan larv och sånt som kröp ut efter ett tag.

Torkar du i någon tork så hinner dom inte krypa ut utan dör inne i svampen. Men det är ingen fara dom går att äta, speciellt om man inte vet om att dom är där.

Murklor och annan svamp som är giftig ska inte torkas direkt för giftet sprids då i luften du andas in.
Har du såna så ska du förvälla dom flera gånger först och efter det kan du torka dom.

0

buffy

18 maj 2015 kl. 10:42

Om man har torken på balkongen så lär svampen aldrig någonsin bli tillräckligt torr för långtidsförvaring. Plus att det åtgår en väldig massa extra energi för att få svampen att bli hyfsat torr.

Jag brukar torka svamp i köket med dörren stängd. Inga fönster öppna pga fukt, men gärna köksfläkten på. Om sporer hade bekymrat mig hade jag tagit bort alla skivor/rör före torkning, så finns det inga sporer som kan yra omkring.

0

Pochahontas

18 maj 2015 kl. 14:30

Jag torkar i svamptorkar på altanen och de blir knastertorra

0

Kisko

19 maj 2015 kl. 09:13

när man torkar svarttrumpet, rödgul svamp, trattkantareller

hur blir det med sporer då, var finns sporer på de här svamparna om ni tar bort skivor/rör från andra svampar när ni torkar?

0

buffy

20 maj 2015 kl. 16:41

Är du orolig för sporer, avstå torkning av dessa svampar. Man kan frysa in trattisar råa.

0

mumrik

21 maj 2015 kl. 03:22

Sporerna finns på “skrynklorna” under hatten. Det är nog inte så många som tar bort skivor. Rör tar man bort därför att de ofta är blöta och har en svampig konsistens (ha ha!), inte så trevliga att äta alltså, plus att det kan sitta små kryp därinne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone