0 1033 visningar

8 svar

Vårmusseroner

Ingemar

18 maj 2015 kl. 21:59

Hittade de första 27 april och nu verkar dem peaka. Är inte det ganska tidigt?
Någon mer än jag som tycker att mina bilder visar den vanligaste formen på svampen mao ett mindre kompakt utseende än de flesta andra bilder man hittar? Bilderna är kanske lite skrytiga, det är första året jag hittar så här mkt.

vårmusseron

0

Irene A

19 maj 2015 kl. 07:46

Det ser inte ut som vårmusseroner.
För mig är det där sommarmusseroner med långa slanka fötter och pucklig hatt. Kolla på Melanoleuca strictipes.

0

Ingemar

19 maj 2015 kl. 20:06

De växer i en hage som sista bilden visar. Nästan alla växte i stora häxringar på flera meter men några stod lite mer vid sidan om eller för sig själva. Den största var 16 cm tvärs över men snittet var kanske 8cm. Skivorna väldigt täta och svagt urnupna. Lukten är det svåraste att beskriva tycker jag. Mjöl tycker jag inte ligger närmast till hand utan färska grönsaker, något fruktigt och syrligt. På mer utväxta och torra exemplar mer åt ädelosthållet. En beskrivning kan vara att de hade samma luktingredienser men i olika mängd. Har aldrig luktat på en svamp som liknar denna. Tillagade mkt säregen lukt och smak. Jag gillade dem inte men andra i familjen tyckte det var supergott. Någon ost kanske parmesan, kraftig smak!
Jag är ingen expert men har plockat mkt svamp i många år, dessa dock lite nya för mig. Min känsla var verkligen att alla som jag har hittat är samma art men blir ändå lite osäker nu. Det finns mkt information att tillgå om vårmusseroner men inte mkt alls som sommarmusseroner, växtsätt smak mm. Dom har ätits av flera personer ganska många gånger men ingen har känt något obehag.
Tacksam för fler tankar och åsikter!

0

Pochahontas

20 maj 2015 kl. 09:04

Jag tror som Irene A på sommarmusseron med den spensliga byggnaden, puckeln och den syrliga doften. Rönte samma erfarenhet förra året :D

0

Birgitta D

20 maj 2015 kl. 10:44

I en precis likadan hage hittade jag tämligen mycket sommarmusseroner i lördags 16/4 och de växte i små klungor med upp till 5 i varje inte i häxringar. Dessutom luktar de in te mjöl.

0

mumrik

21 maj 2015 kl. 03:17

Sommarmusseron ha lite svagt nedlöpande skivor. står det. De där verkar inte ha det, men det kanske inte är ett säkert tecken? De är ju väldigt spinkiga, precis som ni säger.

0

bo e

21 maj 2015 kl. 13:55

vårmusseron har urnupna skivor och typisk doft och typiskt växtsätt i rader eller ringar

det mesta stämmer utom den spensliga foten

sommarmusseron har jag för mig benämndes som svagt giftig förr och har väl aldrig rekommenderats som matsvamp?

jag tror på nån variation av vårmusseron, kanske betingat av växtplatsen…
var det högt oklippt gräs där de växte ???
men invänta fler svar, det kan ju kanske röra sig om någon förväxlingsart av ovanligare slag som jag inte känner till…???

0

mumrik

21 maj 2015 kl. 14:41

Hur smakar de? Det står i Holmberg att sommarmusseron luktar jäst och smakar obehagligt när man tuggat på den ett tag. Jo, svagt giftig.

Frågar av egenintresse. Är själv rädd för att plocka vårusseron, skulle jag till äventyrs hitta några, så jag griper tillfället att lära mig lite om det ursäktas.

0

Ingemar

22 maj 2015 kl. 00:51

Både högt och lågt gräs i hagen som betas av nötkreatur. De växer mest i det låga gräset men det är ändå så högt så svamparna är lägre för det mesta. De flesta växer som sagt i stora och mycket tydliga häxringar som är 2-3 meter i diameter och inte ofta långt ifrån en komplett cirkel med svampar. Synd jag inte tog någon bild på det. Beskriva lukter är alltid svårt men jag vidhåller det jag skrev i förra inlägget och tillägger att de absolut inte luktar jäst eller mjöl! Har inte smakat på dem färska men tillagade var de som sagt inget vidare alls enl mina smaklökar. Sambon var överförtjust och placerade dem nr1 på sin svampsmaklista. Jag ogillar ädelost som jag tyckte de påminde rätt mkt om.
Jag är efter era åsikter inte övertygad om varken vår eller sommarmusseron. Av all info jag har lyckats hitta och det ni skriver så hamnar de lite mitt emellan tycker jag. Tänker inte fortsätta plocka dem för att äta i nuläget. Vill hitta fler klockrena exemplar av båda sorterna för att bilda en bättre känsla för de olika arterna. Om någon bor i närheten av Tibro och är intresserad så tar jag gärna med er dit, det bör finnas fina exemplar ett litet tag till.
Tack så mycket för alla svar och visat intresse!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone