0 600 visningar

4 svar

Vad för murkla är detta?

Lillan.A

20 maj 2015 kl. 19:56

Går denna att äta. Hittade i dag i Kungsängen utanför Stockholm i ett område med blandskog där det avverkades förra året.

Vilken Murkla?

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2015 kl. 07:49

Stenmurkla, tycker jag.

0

bo e

21 maj 2015 kl. 13:38

rekommenderas inte som matsvamp
den är mycket lömsk och kan variera i giftighet upp till hundratals gånger det normala, så att vissa som förvällt efter alla konstens regler ändå blivit mycket sjuka

giftet är dödligt i stor dos, förstör njurarna och även efter regelrätta förberedelser finns alltid lite gift kvar som kan ha cancerogen effekt o lagras i kroppen

jag rekommenderar ingen att experimentera med dessa… en av våra farligaste giftsvampar…

0

mumrik

21 maj 2015 kl. 15:56

Jag har fått rejält ont i magen efter en murkelmiddag, svampen plockad och tillredd av experter. Fick långt senare reda på att flera lidit den natten. Vi var unga och dumma och åkte inte till sjukhus och det gick ju bra. Men jag åt aldrig mer stenmurkla och det är jag glad för.

0

Bo E

22 maj 2015 kl. 13:50

jag har också ätit dessa under några år runt 2010…
Mina första fynd tillredde jag med dubbla eller tredubbla avkok… tyckte inte det blev så värst mycket smak kvar, ungefär som de konserverade ölandsmurklorna som fanns / finns (?) på burk
Jag och en kompis hittade senare fler och började torka dem efter alla konstens regler på en väl vädrad vind där inga människor vistades
Upp till ett år fick de ligga där
sen använde vi dem vid två nyårsmiddagar och en påskmiddag
Uppblötta i grädde och tillredda med csherry eller konjak till sås som matchade nöt- och viltkött
Väldigt gott, och vi hade enorm tur…inga biverkningar
Sen kom rönen 2014 om värstingmurklor och cancerogena gifter…
Det som finns kvar där på vinden kommer aldrig att tillredas
Eftertill viss del svåra övertalningskampanjer har jag fått min komis att inse faran
Cancerrisken bryr han sig inte om men de dokumenterade fallen av värstingmurklor med 700 gånger normal giftkoncentration tog skruv…
Jag jämför intag av stenmurkla med rysk roulette
Man riskerar inte liv och hälsa för en skvätt sås ...
Det finns många andra goda svampar att torka och spara till festmåltiderna…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone