Ja, då var vi där igen: de gula kantarellernas intåg i vårt språk verkar inte gå att utrota.
Låt oss hoppas att det blir fler rapporter om kantareller än om gula dito. Jag är övertygad om att ALLA har klart för sig att kantareller inte innebär trattkantareller. Det var ingen som missförstod förr så jag begriper inte varför det är så viktigt att poängtera just färgen gul.
Nu får jag väl halva svampsverige över mig med mer eller mindre elaka kommentarer men jag är beredd att ta den striden i så fall.
Såna gula svampar har jag ännu inte sett i år, men i torsdags hittade jag massor av gul-
nande musseroner hemma under björkarna.
De är godare än kantarellerna – tycker jag – men inte så gula…
Paus…
Pausen har utnyttjats till att knalla och kolla lindlundens stora, bleka, eller än värre, dubbelbleka kantareller.
Inga sådana visade sig, men det fanns annat som småningom kommer i en egen tråd…
Språket utvecklas och det är helt naturligt. Det handlar om kommunikation och göra sig förstådd och fungerar gula kantareller i folkmun är det helt rätt. Dock är det viktigt att använda den latinska benämningen så att mykologer och folk från andra länder fattar vad man pratar om.
Mr Bengt: språkutveckling är något helt annat. Varför ska man vara övertydlig? Folk har aldrig tvivlat på vad begreppet “kantarell” innebär så det är totalt meningslöst att säga “gul kantarell”. Ingen tror att man har hittat trattkantareller om man säger att ” i dag plockade jag kantareller” men jag har mött folk som har sagt: “menar du gula”? Nej, jag menar kantareller svarar jag och då skäms somliga…
Säger du “svartvit skata”, “nu kommer det vit snö” eller “i dag köpte jag gula apelsiner”?
Jag ställer upp till 100 % på Hans v. E och hans kommentar.
KANTARELLER heter det! Punkt.
Tycker inte alls det är så märkligt.
Bengt, de som frågar dig om du plockat gula gör det ju just för att de inte vet om du du plockat kantareller eller trattisar, alltså finns dee faktiskt att det kan röra sig om trattkantareller. Det finns alltså folk som tror att du plockat trattkantareller eller åtminstone är tveksamma över vad du plockat. Varför skulle de annars fråga?
Förr var inte trattkantareller lika vanliga som nu. Det var heller inte så vanligt att plocka dem. För unga människor idag är säkert trattkantarell den svamp de är mest vana vid och kantarell alltså en svamp som måste särkiljas från dessa. Jag har då hört människor kalla trattisar för kantareller. Och numera har de ju faktiskt rätt, om de syftar på släkte.
Att de sen _heter_ kantarell, det är en helt annan sak.
Skator, snö och apelsiner förekommer (i Sverige) vad jag vet bara i de färger du nämner , så där finns väl ingen anledning att särkilja dem genom att nämna färgen.
Den här diskussionen återkommer garanterat varje år och är i och för sig rätt trevlig att ta del av! För min del förstår jag inte varför man kan bli så upprörd över att några kallar kantareller för gula! Det stör inte mig speciellt mycket. Det officiella svenska artnamnet är i vilket fall som helst KANTARELL -ännu så länge!
Hej Mumrik! Med all respekt finner jag att ditt resonemang är något ihåligt.
Jag känner väldigt många svampplockare, både nybörjare och “gamla i gården” men jag har aldrig hört någon säga att de har plockat kantareller när de har plockat “trattisar”. Kantareller och trattkantareller, hur svårt kan det vara att förstå vad som menas?
Vad jag vet så finns det bara en färg på kantareller om man nu inte råkar vara riktigt noga och poängtera t.ex. blek kantarell.
Min åsikt är att vi inte behöver krångla till saker mer än vad som krävs men vi lever i en tid där det ibland är oerhört svårt att förstå varför ord och begrepp förvanskas.
Off record har jag i några år undrat varför ordet “egentligen” plötsligt har förvandlats till “ijenkligen” men man får väl försöka att hänga med så gott det går och inte bli sur när någon säger till en när man kommer med en korg med kantareller: “ijekligen har du plockat gula kantareller”.
Ha en fin svampsäsong alla!
Snälle BaWa! Det är diskussioner som denna som bidrar till att hålla ett forum dynamiskt, intressant, lärorikt berikande och levande. Ämnet är lika berättigat som andra som ventileras här.
Ledorden är respekt för varandras åsikter, nya kunskaper och framför allt lite glimt i ögonen.
jag tycker förstås det är självklart att kantarellens färg är som den är, behöver inte förtydligas
Däremot finns det ju flera arter i kantarellernas släkte, som grå kantarell, kruskantarell och trattkantarell
De heter ju så, och ska naturligtvis benämnas vid sina rätta namn - då behöver inga missförstånd ske…
Känsligt ämne så det förslår…
Jag utgår från att Anitha och Enelie säger “gul kantarell”. :-)
Även om “problemet” är mycket lågprioriterat så är det ändå värt att belysa utan att man behöver väga in de stora världsproblemen?
Det skulle vara intressantare med en seriös diskussion utan att man ska behöva skämmas för att man tar upp ämnet.
Som sagt: högt i tak och glimten i ögat så är det lugnt, eller hur?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.