Förmodligen en missuppfattning av de nya rönen om stenmurklan
- de innehåller cancerframkallande ämnen som inte försvinner helt vare sig efter avkok eller torkning
- det finns variationer i giftkoncentration som man tidigare inte känt till - upp till flera hundra gånger starkare koncentration som inte heller försvinner efter förbehandling
Jag brukar jämföra förtäring av stenmurkla med “rysk roulette”, man kan naturligtvis klara sig oskadd - men det är dumt att ta sådana risker för en skvätt svampsås…
i mina trakter är murklor sällsynta så jag är inte bortskämd
Dock hittade jag några stenmurklor runt åren 2010-12 och använde till såser vid “högtidligare middagar” typ nyårsafton…
Visst är det läckert !
Men jag är egentligen mer intresserad av toppmurkla
Av dem har jag hittat ett ex. 1965 och tre ex. 2011
Så det handlar inte om några mängder där heller
I år hade jag lyckan att vid två tillfällen hitta den sällsynta runda toppmurklan ! Det blev två burkar torkade, vilket tillgodoser mitt behov av murkelsås för lång tid framöver…
Och toppmurkla har man ännu inte hittat några gifter i….hoppas det håller !
Man måste hursomhelst inse att stenmurklan alltid varit riskabel, och vara tacksam för att man aldrig fått i sig av dedär “värstingarna” med mångdubblade giftkoncentrationer…
För övrigt har jag lärt mig att uppskatta torkad sandsopp, helt riskfri “ersättning” för stenmurkla som kan användas i liknande recept och ger mycket smakliga såser
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.