0 6126 visningar

6 svar

Björk = Kantareller

P

15 jun 2015 kl. 03:36

Tjenare!

Har för mig att jag läste någonstans där någon skrev att kantareller gärna växer i närheten av björk då kantarellerna är intresserade av socker/mineralerna som björken sipprar ut eller något sådant.

Gick till affären idag och såg att en utav skogarna (inte vart där förr) har enbart björkträd precis överallt, pratar om cirka ett hundratal björkar, såg ingen annan träd förutom denna.

Har det någon betydelse över att det enbart finns björkar, växer kantarellerna bättre där då det bara finns björk, eller växer de inte alls där då de kanske vill ha andra ämnen från andra träd?

0

SvenD

15 jun 2015 kl. 16:02

Jag har hittat kantarell i björkskog, bokskog, barrskog, blandskog, ute på äng(en bra bit från skog osv.

Kantarell bildar mykorrhiza (symbios)med olika trädsorter.

Men visst, lite gles torr björkskog är garanterat ett av favoritställena för svampen!

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2015 kl. 17:44

SvenD har redan börjat vara på din fråga, men jag hade också börjat på en liten ledig stund och skickar iväg några rader. Det finns enormt många fler!

Kantarellen bildar mykorrhiza och lever i symbios med många/de allra flesta av våra träd och buskar, ett av skälen till att den går att hitta i vitt skilda miljöer och även varierar till utseendet.

Björkarna är vanliga kompisträd, men att kantarellen skulle gilla björksav har jag aldrig hört talas om. Det är dock kanske möjligt att kantarellmycelet kan slafsa i sig ”spillsav”.

Kantareller i ren tallskog är ofta ganska tidiga och även (be)tydligt) ljusare än ”normalkantarellen”.  De som växer i björkhagar/-skog är oftast klart gula – och ofta tämligen stora.

Oavsett om man vill inse det eller inte – så är kantarellen pg av sina tämligen varierande biotop- och kompisväxtval varierande också till sitt utseende - och kanske mer än så….

0

Irene A

15 jun 2015 kl. 19:57

För några år sen upptäckte jag ett par givande biotoper för kantareller - hällmarkstallskog och sandiga tallhedar, såna som som är lätta att överblicka. Jag spanade in de enstaka björkar som fanns där, och väldigt ofta fanns även kantareller runt dem :-)

0

Lind. Kantareller

Björn Petrini

29 dec 2020 kl. 16:07

Sollarö i Norrtäljeviken. Miljö ängsbacke med småsly, 4 st 30 m höga lindar.  Sommarkantareller.
Vi var tvungna ta bort 2 av lindarna
före sommaren.  Då försvann 95% av kantarellerna!
KAN det finnas ett samband?

0

HLilja

29 dec 2020 kl. 17:30

Det kan absolut ha samband! Det skulle också, till viss del, kunna bero på andra faktorer, tillfälliga för i år, såsom väder. Men eftersom det finns två lindar kvar skulle jag tro att de ändå återkommer.

0

JanAUppsala

30 dec 2020 kl. 22:29

Mina “lindkantareller” är oftast ´blek´ kantarell! - en annan art - betydligt större och kanske godare (smaksak) än den “vanliga”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone