10 aug 2015 kl. 12:37
Min första inlägg och min första fråga. Är det farligt att äta gamla torkade kantareller? Fick en stor kartong med torkade kantareller av en nära bekant som plockade kantarellerna troligen mitten/slutet av 1990-talet. Förhoppningsvis har de blivit torkade på ett hyfsat sätt.
Om det nu är riskfritt att äta dom… kan jag skölja igenom dom med friskt kallt vatten innan jag använder dom då jag inte kan bortse ifrån att det kommit ner damm i kartongen eller där de förvarats innan de hamnade i kartongen.
Mvh,
BockenBruse.com
Det bör vara riskfritt att äta dem. Jag känner inte till att några skadliga ämnen skulle utvecklas under lång tid som torkade. Kantareller kan ibland dock bli lite beska i smaken efter torkning.
Tack för svar och tips. Att de blir beska låter ju inte så gott. Det vanliga med ex kryddor är ju att de avtar i styrka och smak men vanligtvis inte att de blir beska. Får göra en smaktest och se hur de smakar. Bra att veta att de i vart fall inte är farliga att äta. Får skölja igenom dom med lite kallt vatten för att ev få bort damm o liknande.
Just de gånger jag torkat kantareller har jag inte stekt dem vid senare användning utan lagt dem direkt i grytan (tex köttgryta) att svälla. Jag antar att det kan vara gynnsamt att de får svälla i den varma köttgrytan, för jag har aldrig upplevt att de smakat beskt..
Har plockat mycket kantareller under juli och tycker mig märka en viss minskning dom senaste veckorna. Har den bästa tillväxten redan varit? Kan det komma flera skördar på samma ställen eller får man söka nya? Jag tänker att när de k så tidigt i år så kanske den mera nornala tiden blir fattig? Eller är det hela tiden bara fråga om sol och fukt i lämplig kombination?
Nu vet jag inte var du bor men själv bor jag på Öland och här har vi inte fått en regndroppe på ett par veckor samtidigt som dagstempen dagligen ligger över 20 grader och det gör väl knappast att svamptillväxten är rekordstor. Fortsatt värme och regn om nätterna skulle nog öka på skogens guld.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.