Jag och min kompis är ute på svampjakt. Vad heter dessa svampar och är dom ätbara?
Det är kremlor.
Den gulbruna gissar jag är tegelkremla.
Den rödrosa skulle kunna vara någon form av sillkremla, men jag är osäker då det finns flera som går i de röda nyanserna. Är foten rosa? Grånar skivorna?
Båda är ätbara, likt alla kremlor som smakar milt.
Åh tack så mycket! Då blir det svamp till middag!
Värt att nämna är att jag inte är någon form av expert utan endast gör hyfsat kvalificerade gissningar. Förtäring sker självfallet på egen risk, och det är ju ibland värt att vänta in svar från fler personer.
Ja självklart! Vad har du att säga om den här svampen då, tror du den är ätlig? Den ser ut att ha en strumpa så kanske bäst att låta bli?
De oranga/tegelfärgade kremlorna i första inlägget är tegelkremla och ätliga. Resten bör du låta bli. På senaste bilden är det en flugsvamp!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.