0 385 visningar

6 svar

Vilken svamp är detta?

MH

13 aug 2015 kl. 08:40

Hej,

Jag var ute och plockade kantareller igår och hittade då också de här vackra svamparna, har inte kunnat hitta någon bild på dom online, men jag gissar att det är rätt unga exemplar.

0

MH

13 aug 2015 kl. 08:53

Verkar som bilden fallit bort, laddar upp den igen.

0

Jonet

13 aug 2015 kl. 12:20

Någon spindling, kanske rödbandad spindling (Cortinarius armillatus) men invänta någon som är bättre på spindlingar

0

MH

13 aug 2015 kl. 12:41

Jonet: tackar, jag kan meddela att svampen har en mycket angenäm doft liknande champignon, provade en minimal bit på tunga och smaken är densamma. Köttet är väldigt fint inga parasiter alls (vilket kanske ska vara något som man ska tycka är lite konstigt?).

Min egen gissning hade varit någon form av kremla, kanske tegelkremla, ser mycket lik ut de unga exemplar som finns på google.

0

Daniel B

13 aug 2015 kl. 13:48

Jag tycker det ser ut som en spindling jag också. Den ser lite ut som gulnande spindling (c. rubincundulus), men kanske ännu mer som cortinarius allutus. Den sistnämnda hittade jag dock ingen info på om den finns i Sverige eller inte!

0

Michael Krikorev

13 aug 2015 kl. 14:08

Det ÄR en spindling, grankransspindling (Cortinarius saginus) är ett förslag på möjlig kandidat. Hur som helst absolut ingen kremla och ingen matsvamp.

0

MH

14 aug 2015 kl. 07:58

Hej!

Ja Grankransspindling är det nog allt, den ser identisk ut med dina bilder, tack för hjälpen, kul att lära sig något nytt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone