Någon spindling, kanske rödbandad spindling (Cortinarius armillatus) men invänta någon som är bättre på spindlingar
Jonet: tackar, jag kan meddela att svampen har en mycket angenäm doft liknande champignon, provade en minimal bit på tunga och smaken är densamma. Köttet är väldigt fint inga parasiter alls (vilket kanske ska vara något som man ska tycka är lite konstigt?).
Min egen gissning hade varit någon form av kremla, kanske tegelkremla, ser mycket lik ut de unga exemplar som finns på google.
Jag tycker det ser ut som en spindling jag också. Den ser lite ut som gulnande spindling (c. rubincundulus), men kanske ännu mer som cortinarius allutus. Den sistnämnda hittade jag dock ingen info på om den finns i Sverige eller inte!
Det ÄR en spindling, grankransspindling (Cortinarius saginus) är ett förslag på möjlig kandidat. Hur som helst absolut ingen kremla och ingen matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.