ännu en riska? lite äldre och större…också ihålig fot och torr. inte lika orange/varm på hatten och en aning “fjäll"liknande mönster istället för tydliga ringar som den yngre svampen jag nyss gjorde ett inlägg om. tycker skivorna går mer åt varm mjölk-/gulaktig färg än orangeröd som vissa bilder visar på blodriskor… hmm…
Är nog också skäggriska, lite äldre och mindre “skäggig”.
Hej Irene. jo jag tror också det är en sådan. plockade den i samma dunge, bara 30 meter från den yngre svampen. när jag tittade mycket närmare på den yngre så kunde man ana en slags skäggkant runt hatten. inte lika tydlig som andra bilder man sett i svampböcker, men nog köper jag att det kan vara en Skäggriska. någon som rekommenderar den som matsvamp?
Det finns rätt många som gärna rekommenderar den som matsvamp, men det är under förutsättning att den kokas av, saltas in och sen vattnas ur innan den steks - allt enligt proceduren för skarpsmakande “finska riskor” (skäggriskor, pepparriska, skogsriska).
hej Irene igen. tack för dina svar. jag var ute en sväng tidigare idag och hittade en 20 fina skäggriskor. tog med mig dom hem och proceduren har nu börjat! :) måste bara säga. efter första avkoket, vilken ovanlig och god doft! blir detta lyckat lägger jag ut ett recept!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.