och det sista inlägget… än så länge. tänkte ju lära mig att se skillnad på riskor/kremlor/giftiga skivlingar i sommar. den vänstra svampen har jag nyss gjort ett inlägg om (tror själv att det är en slags riska) men vad är den högra svampen för sort (samma svamp i mitten som höger)? hatten nästan kastanjebrun. väldigt fina nästan vita och jämna skivor undertill. tacksam för om någon ids svara på mina Kirunasvampar :)
Vänstra: skäggriska
Högra: någon kremla (går inte säga vilken)
tack igen för svaren! det här forumet kommer ju leda till många sena nätter och svårt att komma upp till jobbet på morgonen :) värt! i morgon ska partnern och jag ut och se om Karl-Johan har dykt upp utanför Kiruna än. - annars blir det iaf lite smörsopp och kanske ett smaktest på små röksvampar. svampsäsongen kommer sent här uppe… man tager vad man haver (drömmen hade iof varit att få hitta goliatmusseron…)
Allt är väldigt sent här uppe i år känns det som. Har varit och kollat “mina” Goliatställen i veckan och dom har inte visat sig än, tror att det kommer att dröja minst ett par veckor till innan dom är igång.
Hoppas att du hittar din “drömsvamp”
jo väldigt sent. första HELA sommaren jag spenderar i Kiruna och de få jag känner som plockar svamp här säger likadant. Min partner och jag var ute idag och tog en titt iaf. ganska mycket smörsopp och fina exemplar av sandsopp och tegelsopp. ps. Anne, har du hittat kantareller här uppe någon gång? är det möjligt?
De enda kantareller du kan räkna med att hitta här uppe är Fläckkantarell och om du har tur, vilket jag hade för några år sedan, Smultronkantarell.
Det växer rätt mycket Kantareller i björkskogsbältet i Västerbottensfjällen, så vem vet, med den klimatförändring som sker så kanske dom dyker upp även i våra fjäll. Har dock inte fått några sådana indikationer än. Trattkantareller har jag hört att det ska finnas i Vuollerim trakten, annars är det kusten som gäller. Lycka till med svampplockningen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.