Jag tycker alla vita svampar ser giftiga ut. Men kan någon bekräfta att det är stolt fjällskivling? Den har ihålig fot, fint som ett tjockare sugrör. Hittades utanför Uppsala. Skar bort “klumpfoten” innan den hamnade i korgen; den var väldigt seg, inte alldeles lätt att skära bort.
Om det är en stolt fjällskivling så verkar den ju vara femstjärnig ...
Någon form av fjällskivling. Den vattrade foten säger stolt fjällskivling för mig, men färgen och formen påminner mer om puckelfjällskivling (Macrolepiota mastoidea). Däremot så har väl inte den sistnämnda så vattrad fot.. eller?
Invänta expertsvar! =)
Ja, stolt fjällskivling, men de ser lite intorkade ut på de första bilderna.
Alla bilder tagna samtidigt, inom en halvtimme. De “första bilderna” är egentligen de sista jag tog efter att ha surfat svampguiden på mobilen en god stund. Först trodde jag det var ngt jättegiftigt men slutliga “nyckeln” var väl den ihåliga foten för mig.
Kul! Tack för era svar. Mycket uppsattat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.