Hej!
För ett par dagar sedan köpte jag gula kantareller på torget. 50kr/halvt kilo. Försäljaren var generös och lade på rejält på vågen och det blev 7hg för 50kr.
Kände mig nöjd och tyckte att jag gjort ett kap.
Döm om min förvåning när jag kom hem och luktade och smakade på en och upptäcker att dom är både smak och luktlösa. Jag tyckte nog att dom var lite torra också.
Kan dom ha legat för länge eller hur blir det så här.
Jag stekte dom i smör. Smakade fortfarande ingenting.
Tacksam om jag kan få hjälp med detta.
Birgitta
Om de varit torra och gamla borde du ha sett det. En del kantareller som växt t ex vid eller i hårt trampade stigar blir inte så stora och, har jag märkt, är ganska smaklösa i jämförelse med större. 7 hg för 50 kr var billigt (men det fick du ju ingen större glädje av!!)!
Välkommen tillbaka till Svampguidens forum Hans! (H v E). Du är välkommen att skapa ett konto för att återta din tidigare signatur.
Ny hemsida har också medfört nya forumregler, som visserligen fortfarande är under utveckling, men en nyhet är att alla påpekanden, diskussioner och tillrättavisningar som berör benämningen “gul kantarell” numera är förbjudet i forumet. Se paragraf 3 och 4 i forumreglerna:
http://svampguiden.com/information/forumregler/
Jag kommer dock låta de tidigare äldre trådarna i ämnet finnas kvar som avskräckande exempel :-)
Tack för de nya reglerna Micke, de kommer att undanröja en massa onödiga diskussioner :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.