Hittad i Haninge i tallskog, svampen doftade starkt och va lite svår att få upp ur jorden med en stor och kraftig fot
Bättre upp… goliatmusseron!
Tack den hittades i juli men de små som växte runt har nog torkat bort idag, får kanske ta mig dit igen vid tillfälle om det kan vara goliath
Men om det nu är en Goliatmusseron så är den kanske rödlistad därute och ska inte plockas?
Rödlistning hindrar inte plockning. Det viktiga är att biotopen där den växer inte blir förstörd.
Däremot är det nog bra om inte varenda svamp blir plockad i knoppstadiet. Det medför ju att arten inte får möjlighet att spridas till nya områden.
Japp, det är goliatmusseron på din bild också Barbro.
Det vore kul att höra hur den smakar och lite om tillagning, jag kastade ju bort min i somras då innan guiden kommit igång, jag trodde inte att det va något att äta:)
Väldigt kul jag ser fram emot att hitta den igen, det har ju kommit lite regn nu så det kan bli fler svampar och tar gärna emot mer recept. Jag har för första gången lagat mandelriska och är mer än förtjust, trodde inte att det fanns något godare än kantarell innan. Det verkar vara ett PR för mandelriskan? Tack för svar
Bra år för mandelriskan:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.