0 508 visningar

22 svar

Svamphunden

Franco Matli

21 sep 2006 kl. 08:15

Svamphunden Nero markerar ett rik fynd av Svart trumpetsvamp.
Han är duktig.

0

Annette Landin

21 sep 2006 kl. 08:21

:=)Det är sannerligen en fantastisk hund…Måste säga att svampkorgen är exemplarisk :=)

0

Lena M

21 sep 2006 kl. 08:23

Och jag förmodar att kvinnan är du Annette ? Jag drar den slutsatsen p.g.a korgen ( ler )

0

Annette Landin

21 sep 2006 kl. 08:27

Japp :=)

0

Jonnie

21 sep 2006 kl. 10:30

Kan man få låna/hyra den där hunden, skulle också vilja hitta Svart Trumpetsvamp, åtminstone en gång till i livet??

0

Tina Nordberg

21 sep 2006 kl. 10:48

Varför inte resa runt o hjälpa de som aldrig hittar Svarttrumpetsvamp ? Grattis.Ge jycken ett x-tra ben.

0

Franco Matli

21 sep 2006 kl. 11:57

Jonnie, vart bor du? här i Stockholms region ekar skogarna av stora svarta blåsorkester.De är så många att jag inte ens plockar dom.

0

Blåsorkester???

Stella

21 sep 2006 kl. 12:20

Nej nu jäklars!

Jag vill också plocka svart trumpetsvamp! Jag tror att jag inte riktigt bor på rätt ställe för den men brukar vara ute på Bogesund och i trakterna kring Vaxholm, finns den där???

0

Blåsorkester???

per d

21 sep 2006 kl. 12:27

svart trumpet svamp eller som fransmännen kallar den trumpeth du mort borde vara en ypperlig svamp att sälja till butiker o restauranger, då den enligt mig smakmässigt ligger i topp 3 tillsammans med karl johan och kantarell. kommer i håg när jag bodde i london för några år sedan så fanns den alltid att köpa färsk eller torkad i den lokala TESCO. har för övrigt aldrig funnit den själv i skogen och bara ätit den i england.

0

Stella

Annette Landin

21 sep 2006 kl. 13:48

Bilden är från “min” skog…så åk in Åkersberga vägen och kika efter lite hassel…vilket vi har massor här bland färstingarna…

0

Jonnie

21 sep 2006 kl. 13:56

Franco, , Bor i Södra Värmland, kan man väl säga, plockar i de skogarna iallafall, måste väl vara något med jordmånen här då, finns inte så mycket svart Trumpetsvamp här, enligt de flesta, och de ställen som finns avslöjas nog inte ens under tortyr, , ska göra ett seriöst försök att hitta dem nästa gång det regnat ordentligt här, vilket tyvärr lär dröja enligt värderleksrapporterna, har nog säkert 50 kg kantareller “på rot” som håller på att torka ned, tråkigt, men det är kul att se och höra att det inte är likadant överallt

0

Maya Käck Ivarsson

21 sep 2006 kl. 14:58

Min svåger fyllde grävskopan med vatten, for till sitt bästa kantarellställe och vattnade. Han var lite ängslig att nån granne skulle få syn på honom, då han vattnade i skogen.

0

Jonnie

21 sep 2006 kl. 15:03

Kan tänka mej att han var orolig, fast hos mej har han full förståelse, skulle göra likadant själv om jag bara hade en bra grävskopa och att det inte var så långt att gå..

0

Jonnie

Lotta

21 sep 2006 kl. 15:04

Testa lite till öster i värmland. Jag bor sydöst och här finns de:)

0

Jonnie

Jonnie

21 sep 2006 kl. 15:07

Tack för det tipset!!, ska upp till Sysslebäck och fiska Harr i helgen kanske ska försöka stanna till någonstans på vägen hem, (men det går väl aldrig barnen med på förstås)

0

lilla my

21 sep 2006 kl. 15:17

Gillar din svåger, Maya ;D!

0

Maya

21 sep 2006 kl. 15:37

Ska visa honom ditt inlägg i helgen, då han kommer och hälsar på. Han trodde att han skulle bli idiotförklarad om han talade om det för någon.

0

Andreas

21 sep 2006 kl. 16:34

Hahaha, helt tufft gjort av din svåger! Heja! Nåt sånt skulle jag också kunna tänka mig att göra =)

0

Lena B

21 sep 2006 kl. 19:31

Ska vi byta hund ?

Min äter kantareller…....

Tänk om man kunde lära henne av med det och få henne att hitta dem istället…

0

Helena

21 sep 2006 kl. 19:43

Min hund både letar svamp (flera sorter) och plockar dom. Äter tack o lov inte

0

Franco Matli

21 sep 2006 kl. 20:18

Gula hundar gillar gula kantareller.
Deltog en gång för flera år sen (då var jag ung och vacker)i en cirkel för svamhundar(jag var den som skulle hitta kantarellrna som sen hundarna skulle nosa).Tidig en sondag morgon åkte vi ut i en av Värmdöskogarna.Jag hade kirurghanskar annars hade hundarna stuckit till närmsta tobakaffär och kommit tillbaka med min sigarettmärke.Måste också säga att i den skogen fanns det gått om kantareller.Jag plockade några, 12 st.hundar luktade på dom och sen ivrig påhejade av sina husse-matt startade sökningen , hela skogen ekade av “SÖK, SÖK, SÖK.Efter några minuter försvann alla hundar i en lång rad.
mMn hörde skällande som plöstlig blev intensiv, man hörde et j…la övesende och sen kom en stor älg i full galopp nästan rakt mot oss med 12 glafsande juckar hängande efter sig, efter några sekunder var hela flocken försvunnen. Vi var som förstenade tills jag sa, ja, nu kommer väl hundarna med köttet, så får vi väl plocka kantarellerna själv.Efter en timma var alla hundar tillbaka (utan kött), ägarna hade gjort sig häsa av allt skrikande efter sina älsklingar.Hundarna var trötta men lyckliga, de orkade inte leta efter några svamp längre.Så var cirkeln slut och alla hundar och människor satt sig sina bilar och åkte hem.
De var en rätt rolig svamphund kurs, synd att då hade jag ingen hund.Skojar, min hund jagar inte men han vallar exursions deltagare.

0

pfifferling

21 sep 2006 kl. 21:08

min hund pinkar på dom f..vet varför men har jag hittat ett fint ställe så gäller det att snabba sig så han inte hinner före

0

Pfifferling

Annette Landin

21 sep 2006 kl. 21:09

*lol*

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone