svart trumpet svamp eller som fransmännen kallar den trumpeth du mort borde vara en ypperlig svamp att sälja till butiker o restauranger, då den enligt mig smakmässigt ligger i topp 3 tillsammans med karl johan och kantarell. kommer i håg när jag bodde i london för några år sedan så fanns den alltid att köpa färsk eller torkad i den lokala TESCO. har för övrigt aldrig funnit den själv i skogen och bara ätit den i england.
Franco, , Bor i Södra Värmland, kan man väl säga, plockar i de skogarna iallafall, måste väl vara något med jordmånen här då, finns inte så mycket svart Trumpetsvamp här, enligt de flesta, och de ställen som finns avslöjas nog inte ens under tortyr, , ska göra ett seriöst försök att hitta dem nästa gång det regnat ordentligt här, vilket tyvärr lär dröja enligt värderleksrapporterna, har nog säkert 50 kg kantareller “på rot” som håller på att torka ned, tråkigt, men det är kul att se och höra att det inte är likadant överallt
Gula hundar gillar gula kantareller.
Deltog en gång för flera år sen (då var jag ung och vacker)i en cirkel för svamhundar(jag var den som skulle hitta kantarellrna som sen hundarna skulle nosa).Tidig en sondag morgon åkte vi ut i en av Värmdöskogarna.Jag hade kirurghanskar annars hade hundarna stuckit till närmsta tobakaffär och kommit tillbaka med min sigarettmärke.Måste också säga att i den skogen fanns det gått om kantareller.Jag plockade några, 12 st.hundar luktade på dom och sen ivrig påhejade av sina husse-matt startade sökningen , hela skogen ekade av “SÖK, SÖK, SÖK.Efter några minuter försvann alla hundar i en lång rad.
mMn hörde skällande som plöstlig blev intensiv, man hörde et j…la övesende och sen kom en stor älg i full galopp nästan rakt mot oss med 12 glafsande juckar hängande efter sig, efter några sekunder var hela flocken försvunnen. Vi var som förstenade tills jag sa, ja, nu kommer väl hundarna med köttet, så får vi väl plocka kantarellerna själv.Efter en timma var alla hundar tillbaka (utan kött), ägarna hade gjort sig häsa av allt skrikande efter sina älsklingar.Hundarna var trötta men lyckliga, de orkade inte leta efter några svamp längre.Så var cirkeln slut och alla hundar och människor satt sig sina bilar och åkte hem.
De var en rätt rolig svamphund kurs, synd att då hade jag ingen hund.Skojar, min hund jagar inte men han vallar exursions deltagare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.