Jag undrar vad det allmäna omdömet om denna svamp är bland läsarna. Själv anser jag att det är en god matsvamp jag dessutom får ha ifred efterssom de flesta tror att det är panterfluging. Vissa säger att den ska förvällas, vissa att huden ska tas bort. Det vanligaste omdömet är dock att den är svagt giftig som rå men ofarlig som tillagad. Jag har själv alltid tillagat den som vilken matsvamp som helst, utan vare sig förvällning eller hudborttagning, och det har aldrig varit något problem. Jag har dock aldrig ätit större mängder.
Personligen rekommenderar jag dem som utan tvivel kan skilja den från panter- och brun fluging att plocka denna goda svamp.
Jag känner mig nästan alltid säker på vad det är jag plockar, men när det gäller att börja äta någon ny art som man examinerat själv, då är jag väldigt försiktig av mig. Därför har jag ännu inte provat att äta denna lockande art. Men egentligen, varför alla dessa varningar?? Jag tycker att den har sina tydliga kännetecken, bl.a. den fårade ringen, och det rodnande köttet. Missuppfatta mig inte nu: jag tycker att det är väldigt viktigt att man är HELT säker på vad det är man äter (obs!!) Men kan man kännetecknena så kan man de!
Håller helt med Stina.
Man tar på sig ett stort ansvar när man rekommenderar diverse arter som matsvampar.
Som Jonis skrev, måste man ha helt klart för sig vilken nivå plockaren befinner sig på, när det gäller erfarenhet och förmåga att ta till sig information om svamparnas utseende och förväxlingsarter.
Som luttrad svampcirkelledare har jag upplevt några horribla exempel på förväxlingar:
En ren novis lyckades förväxla fårticka med vit flugsvamp (tack och lov hade hon inte för avsikt att laga och äta dem själv, bara ge bort).
Trattkantarell har förväxlats med tuvnagelskivling (i det fallet en äldre man med dålig syn, som plockat, lagat soppa på dem och bjudit släkten på)
Kantareller har förväxlats med toppig giftspindling (Påstod i alla fall Pelle Holmberg under ett föredrag). Det kanske var en skröna, men fullt tänkbart om man är nybörjare och aldrig har sett riktiga kantareller, och gått efter en dålig bild i en gammal svampbok. Risken är ännu större att få en felaktig uppfattning om en art, om man enbart läser eller hör någons beskrivning av arten, eller tror att man hittar rätt sort bara med hjälp av ett tips om var man kan hitta den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.