0 413 visningar

2 svar

Identifiering + kremlefråga

Magnus N

31 aug 2015 kl. 12:31

Hej alla!

Jag hittade i helgen denna smått enorma (Ø15-20cm) svamp i en skog utanför Vasa i Finland, och undrar vad det kunde vara fråga om. Stor kragskivling möjligtvis? Den växte på gallrad, ganska blåbärsristäckt skogsmark, och i närheten fanns både tall och gran. Endast ett exemplar såg jag. Frågar mest av nyfikenhet då jag lämnade jättesvampen kvar i skogen och vid en snabb sökning i svampguiden-appen inte hittade nånting som direkt liknade mitt fynd. Det som främst gör att jag tvekar angående nämnda art är att de bilder jag sett på äldre exemplar av svampen har haft rak eller trattformad hatt, vilket inte stämmer för denna.

Sedan en fråga om kremlor. Det finns ju uppemot 140 olika arter, och det sägs att alla som smakar milt är ätliga. Jag har haft ganska stora problem med artbestämning av rödaktiga kremlor då det finns så många sådana, och har istället gått mest efter smaktestet och endast sparat sådana som smakat milt. Nu i helgen stekte jag några kremlor med klarröd hatt som även hade ganska mycket rött pigment på den i övrigt vita foten. Färgen var tydligen vattenlöslig för stekspadet som uppkom blev rödfärgat. Storleken på svamparna var rätt “normal” för kremlor, ca Ø8-10cm, vilket gör att jag inte gissar på storkremla i första taget. Ett av svampplockarnas “budord” är ju att inte äta nån svamp man inte är 100% säker på, så jag undrar om jag är ute på djupt vatten om jag äter kremlor jag inte direkt känner igen? Jag har verkligen tyckt om de kremlor jag tillagat hittills, jättebra konsistens och smak tycker jag, så jag vill gärna bli säkrare på denna svampgrupp. Provade faktiskt grilla ett par hattar av tegelkremla i helgen, jättegott!

0

Michael Krikorev

31 aug 2015 kl. 14:30

Visst kan det nog vara stor kragskivling på dina bilder. Jag har inget bättre förslag.

När det gäller kremlor är de svåra att artbestämma även för de som studerat dem länge. Ur matsynpunkt räcker det bra med att testa om smaken är mild/god/söt ( och inte skarp ) och att man är 100% säker på att det är en kremla.

0

Magnus N

1 sep 2015 kl. 09:42

Tack Michael för svaret! Med tanke på din expertis inom området får jag nog lita på det. Lika bra att jag lämnade den i skogen då alltså.

Kremlorna ska jag försöka bli bättre på, men det känns nu efter ditt svar ytterligare lite tryggare att plocka och tillaga även såna jag inte lyckas artbestämma helt. Kremlor överlag tycker jag inte jag har några problem med att identifiera, känner oftast igen dem på långt håll redan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone