0 470 visningar

5 svar

Rensa Goliatmousseron?

Tottemaja

1 sep 2015 kl. 13:29

En liten dum fråga av en okunnig.
Ska jag rensa bort skivorna under hatten då jag rensar Goliatmousseroner?
Precis som man ska göra med Karl-Johan o andra soppor, då ska “svampen” på undersidan skäras bort, åtminstone på de större modellerna.
Tacksam för ett svar.

0

Inte nödvändigt

1 sep 2015 kl. 13:36

Nej.

0

PH

1 sep 2015 kl. 13:43

Jag behåller rören på de små sopparna och på de stora tar jag bort de gamla o lite äckliga rören, på taggsvamparna brukar jag rensa men bort lite slarvigt lite av taggarna, det ser bättre ut bara. På svampar med skivor så behåller jag dem alltid om de är fina. Jag är väldigt nyfiken på den där Goliat. Recept.! Inga frågor om svamp är dumma här.

0

Tålmodig tant

1 sep 2015 kl. 17:36

@ PH-
Din mail adress,  så kan jag fixa Goliat till dig som smakprov enl. ök via den

0

PH

1 sep 2015 kl. 20:54

Va gulligt av dej, men jag kommer att få smaka lite Goliat senare här i sommar, sommaren är lång:)

0

Tottemaja

2 sep 2015 kl. 11:56

Tack för svaren. Det är nämligen första året som jag plockar o äter Goliat.
Har inte så mycket till recept, men det jag har testat är enbart smörstekta och en vanlig sås/stuvning.
Men ack så gott!
Tyvärr har det varit lite för torrt, men hoppas att det ska komma lite regn o svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone