...varav en från mig och en från Michael sedan 26:e juni så vitt jag kan se. Är det så illa ställt i svampskogen eller har folk tröttnat och flytt sajten? Hoppas verkligen att det sistnämnda inte stämmer för nu börjar det poppa upp svamp lite här och var.
Jag tror att frånvaro av rapporter beror på att hemsidan med just rapportlänken har varit under ombyggnad och man kunde inte lämna några som helst rapporter under 2 månader.
Personligen gillar jag hemsidan skarpt, jag finner mycket nytig info etc.
Men lite negativ kritik till Michael: det känns som väldigt illa vald tidpunkt för ombyggnad av hemsidan, speciellt svamrapporterna, när det är svamphögsäsong. De som bor en bra bit från skogen har nog en stor nytta av att åtmistonde veta att svamparna börjar dyka upp…;)
Denna säsong har dock varit väldigt död i fråga om matsvampar i de södra delarna av landet och jag är förhoppningsfull att det kommer i alla fall lite svampar innan vintern :).
Avslutningsvis: tack för en bra och nyttig hemsida och vi ses i skogen med korgarna fulla!
Tack för konstruktiv kritik!
Tidpunkten var inte medvetet vald, jag blev helt enkelt tvungen att göra om hemsidan helt eftersom den inte alls funkade varannan dag under maj-juni.. Den hackades regelbundet eftersom tekniken den var byggd på var från 1900-talet (sidan gjordes 1997) Och de alternativ jag hade var att antingen stänga ned sajten helt, eller programmera om den totalt. Valde att göra det senare på kort tid vilket har medfört att all funktionalitet inte hunnit på plats innan lanseringen.. Suttit kvällar och nätter under mestadelen av min semester för att få till nya hemsidan.
Jag tror att rapporterna behöver bli mer användbara för att komma igång ordentligt, med ny och fiffigare funktionalitet, så jag tar tacksamt mot tips som kan locka rapportörer. De flesta vill ju få tips att hitta svamp, men inte samtidigt lika benägna att dela med sig av sina svampställen, så det gäller att hitta en lagom nivå med funktionalitet som stimulerar deltagande.. Jag funderar vidare…
Dessutom fyller nu Facebook-grupper mycket av de behov som svampguidens forum och rapporter en gång i tiden gjorde, vilket har fått mig att fundera över framtiden för Svampguiden. Jag har idéer om att kanske fokusera forumet mer strikt på artbestämningshjälp, med möjlighet att föreslå artnamn på ett mer strukturerat sätt, och att rapporterna vässas ytterligare till att fokusera mer på rapportering av svamptillgång och trender, för att bättre få koll på läget just nu med ett försök till en prognos över närmsta veckorna i de områden som rapporteras från..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.