Hej! Tacksam för hjälp med dessa två.
Visst är den vänstra grön trattskivling? Men den högra, får bara upp nagelskivling i huvudet. Vet att jag borde kunna, men ... Bilden är nog lite ljus.
Förlåt att det blev dubbelt. Kan man ta bort egna inlägg?
Ja, det borde vara grön trattskivling.. om inget nytt hänt i den gruppen som jag inte känner till. Har svårt att hänga med i alla nya publikationer och nytillkomna arter.
Den högra borde vara skruvnagelskivling, den som förr hette Collybia distorta, men numera heter Rhodocollybia prolixa var. distorta.
Man kan inte radera/redigera sina inlägg själv, men den funktionaliteten kommer så småningom… Jag tar bort dubbletten.
Ska tillägga att jag inte är helt säker på skruvnagelskivlingen.. Det finns några alternativ till som kan vara värda att kolla upp. Hatten ser nästan längsfibrig ut, stämmer det? Det finns en art som heter Rhodocollybia filamentosa som jag inte har sett, ska ha längsfibrig hattyta. Sedan har vi den vanliga mörka nagelskivlingen R. butyracea f. butyracea som också bör finnas med som alternativ under artbestämningen.. mikroskopering är nog nördvändigt för att bli mer säker.
Tack Michael! Ja, i luppen ser jag att hatten är tydligt fibrig, går från toppen och ända ut på hattkanten. Men jag går inte längre med den. Det är väl ingen som är intresserad av att få den?
Att mikroskopering är nöRdvändigt, var riktigt roligt!
Även om ingen idag är beredd att kolla svampen borde den misstänkta filamentosan förstås skickas in till något av herbarierna så att den blir tillgänglig för någon som studerar släktet - nu eller i framtiden. T.ex. Uppsalaherbariet…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.