Jodå, visst är det en kremla som du kan göra smaktestet på. Stort släkte med många arter. Många ätliga men många också skarpsmakande och oätliga.
Det kan vara vinkremla på din bild.
Tack, vad spännande
Ja, inte är det en Karl Johan om den har skivor :)
..och smaktestet var positivt. Ska bli gott till kvällsmat!
Vinkremla är inte den allra godaste av kremlorna, men helt OK matsvamp med fin konsistens. Typiskt för vinkremlan är den vinröda, lite grådaggiga “pruinösa” hattkanten. Hattmitten drar ofta åt gulbrunt, och svampköttet “rodnar” VÄLDIGT SVAGT i snitt och skador (speciellt på fotytan och i fotköttet) innan det slutligen blir grå fläckar efter ett antal timmar eller någon dag. Skiveggen brukar också vara lite vinröd den sista millimetern allra närmast hattkanten.
Mycket olika små nyanser att hålla reda på om man vill artbestämma kremlor :-)
Kanon, tack för bra svar
Då är jag helt säker på att det var vinkremla jag åt igår. Den smakade som sagt ok, men tillsammans med en liten mandelkremla blev det en trevlig anrättning
Svampen låg även framme ett tag så att jag kunde se de grå fläckarna i snittytan på foten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.