0 1588 visningar

7 svar

Skivling med stor fot

Staffan

7 sep 2015 kl. 13:44

Hej

Hittade denna med skivling med en stor karl-johan-lik fot. Osäker på om det är en kremla, så jag vågade inte göra smaktestet

0

Staffan

7 sep 2015 kl. 13:45

Lite fler bilder

0

Ingela

7 sep 2015 kl. 17:25

Det är ingen skivling. Det är en Karl Johan.

0

Michael Krikorev

7 sep 2015 kl. 18:22

Jodå, visst är det en kremla som du kan göra smaktestet på. Stort släkte med många arter. Många ätliga men många också skarpsmakande och oätliga.

Det kan vara vinkremla på din bild.

0

Staffan

7 sep 2015 kl. 18:26

Tack, vad spännande

Ja, inte är det en Karl Johan om den har skivor :)

0

Staffan

7 sep 2015 kl. 18:29

..och smaktestet var positivt. Ska bli gott till kvällsmat!

0

Michael Krikorev

7 sep 2015 kl. 19:45

Vinkremla är inte den allra godaste av kremlorna, men helt OK matsvamp med fin konsistens. Typiskt för vinkremlan är den vinröda, lite grådaggiga “pruinösa” hattkanten. Hattmitten drar ofta åt gulbrunt, och svampköttet “rodnar” VÄLDIGT SVAGT i snitt och skador (speciellt på fotytan och i fotköttet) innan det slutligen blir grå fläckar efter ett antal timmar eller någon dag. Skiveggen brukar också vara lite vinröd den sista millimetern allra närmast hattkanten.

Mycket olika små nyanser att hålla reda på om man vill artbestämma kremlor :-)

0

Staffan

8 sep 2015 kl. 09:35

Kanon, tack för bra svar

Då är jag helt säker på att det var vinkremla jag åt igår. Den smakade som sagt ok, men tillsammans med en liten mandelkremla blev det en trevlig anrättning

Svampen låg även framme ett tag så att jag kunde se de grå fläckarna i snittytan på foten

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone