Svampen hittades bredvid en trottoar vid LTHs stora gräsmattor i Lund. Jag är relativt säker på att det är en champinjon och inte en vit flugsvamp men det känns bra med lite försiktighet när konsekvenserna kan bli så hemska. Har jag rätt om svampen? Vågar jag äta den?
Det ser onekligen ut som en champinjon, frågan är vilken. Jag skulle gissa på snöbollschampinjon, men det är svårt att säga.Luktar den något? Blir den gul i köttet efter att man skurit den? Det skulle i sådana fall kunna vara en giftchampinjon.
För övrigt har ingen flugsvamp mörka skivor utan vita/ljusa skivor, vilket utesluter hela det släktet direkt.
Absolut är det nån slags champinjon.
Det kan vara värt att tänka på att gulnande champinjoner (gruppen som även snöbollschampinjoner hör till och alltså inte bara de kraftigt gulnande, giftiga arterna) kan innehålla ganska stora mängder kadmium, så att äta sådana ofta/regelbundet är nog ingen bra idé, speciellt om de vuxit i närheten av trafikerade områden. Men de är ju inte rödlistade, så att äta dem nån gång per år i mindre mängd torde knappast utgöra någon väsentlig hälsorisk. Gravida kanske gör gott i att avstå från dem, dock.
Om nån har information om hur mycket kadmium dessa svampar samt andra vanliga(re) livsmedel innehåller (t.ex. vild östersjöfisk), och vilka rekommenderade gränsvärden som finns för tungmetallen ifråga, så skulle det vara intressant att jämföra lite.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.