0 1002 visningar

34 svar

Sämsta säsongen någonsin.

Christer

9 sep 2015 kl. 14:13

Trots långvarigt regnande och därpå följande hyfsade temperaturer så finns inte någon svamp i sikte i skogarna runt Borås. Undantag: kantareller där tillgången är ganska god.

Jag har aldrig tidigare varit med om något liknande och då har jag ändå plockat svamp i c:a 50 år. Inte ens trattkantareller har börjat komma och ändå har jag besökt mina “säkra” ställen.

Hur ser det ut i landet i övrigt?

0

Johnny

9 sep 2015 kl. 15:05

Det är lika dåligt i Växjötrakten.Har plockat svamp i 30 år.

0

Sebastian

9 sep 2015 kl. 19:11

Samma här i GBG trakten. Det finns INGA svampar alls i skogen. Ser ut som i början av juni skogen. Man kan gå timmar i skogen utan att se en enda svamp. Trots över 2 veckor med rikliga regn nu. Så märkligt. begriper ingenting.

0

Mikael, Finland

9 sep 2015 kl. 20:36

Samma här i Österbotten/Finland. Jag har aldrig varit med om ett så dåligt svampår under de 20 år jag plockat svamp. Jag tror det beror på den varma torrperioden i Augusti.

Om inte nattkylan de kommande veckorna tar svamparna, tror (och hoppas) jag att vi ändå skall få se lite svamp innan säsongen är över.

http://www.naturplats.com/

0

Irene A

9 sep 2015 kl. 21:15

Bedrövligt här också, nedanför Umeå. Vi hade några ryck med stensoppar tidigare, men det är ändå den sämsta säsongen som jag kan påminna mig. Lika illa var det ovanför Vilhelmina för en dryg vecka sen.

0

Sebastian

10 sep 2015 kl. 07:23

Men är det så enkelt att torrperioden i aug kan förklara allt? Så torrt var det ju inte och marken hade mängder med vatten i sig från den regniga sommaren. Dessutom det var aldrig längre än en dryg vecka utan regn här iaf. För 2 år sedan hade vi en värre torka men då kom massor med svamp så fort det kom några droppar.

0

Grethe

10 sep 2015 kl. 08:33

Jag hittar inget här i NV Skåne heller i år har aldrig i alla 35 år sett nått liknande

0

Jonas

10 sep 2015 kl. 08:40

Det var en kort period med mycket karl-johan och flugsvampar i början av Augusti som sedan försvann och nu finns det inget. Jag uppfattade det som en ovanligt tidig säsong, efter lite sol och mycket regn,  som blev avbruten av värmen och torkan. Men jag hoppas att den kan återkomma?

0

PH

10 sep 2015 kl. 09:13

Det har börjat komma lite kantareller efter flera veckors total öken, några pyttesmå trattisar skådades också söder om Stockholm och jag hoppas på mer eftersom det är fuktigt i marken och varmt., kommer det inte svamp nu så är det konstigt.

0

Peter Furhäll

10 sep 2015 kl. 10:05

Här i Jönköping är det överlag knapert med svamp i skogen med undantag för trattkantareller som redan är stora och fina samt rödgul trumpetsvamp. Beträffande den sistnämnda är tillgången väldigt god. Men som sagt annars är det dåligt.

0

Meriona

10 sep 2015 kl. 10:20

Riktigt uselt här i skogarna runt Trollhättan också, i stort sett tomt på både mat- och skräpsvamp. Men det kom ett rejält regn i lördags natt, så hopp finns.

0

SvenD

10 sep 2015 kl. 10:33

Usel “svampseptember” ! Fick ihop 7 arter till en utställning i söndags!

0

Christer

10 sep 2015 kl. 10:47

Det skulle vara intressant att höra vad våra svampexperter har för eventuella kommentarer till varför det är så dålig tillgång i hela landet. Finns det hopp? Går det historiskt sett att hitta något år som motsvarar 2015?

0

David

10 sep 2015 kl. 12:44

Jag är nyinflyttad i Karlstad och har plockat här i år.
Har haft god tillgång på gula kantareller. ca 3-5 liter på 2 timmar vid ett par tillfällen.
I Förra veckan såg jag även de första trattkantarellerna titta upp. Kommer nog framöver vartefter.
Lite taggsvamp men inga Karl Johan än så länge.

0

Gamlazonen och piddelipomsi

10 sep 2015 kl. 23:34

Besökte ett par s.k. säkra kantarellställen på sydligaste Södertörn i slutet av juli. På det första, 17/7 fann vi drygt 30 lit på 3 tim., vilket var bästa skörden sedan slutet av 80-talet, vi bruka göra minst ett besök där årligen.
Några dagar senare var vi på ett annat ställe, som brukar vara lika bra, mindre än en mil därifrån, med identiskt klimat och miljö, havsnära skärgårdsnatur, men där fanns inte ett liv, så något lurt är det…..

0

Anne Jukkas

11 sep 2015 kl. 00:22

Sämsta säsongen jag varit med om både uppe i norra Lappland, där det inte funnits någonting alls att plocka och ett ovanligt skralt år här vid kusten mittemellan Umeå och Skellefteå där jag befinner mig just nu. Har hittat några kilo kantareller men inte alls i de mängder jag brukar hitta i vanliga fall.
Inga rödgula trumpeter, ingen kalle, enstaka rimskivlingar, angripna sotvaxingar, och några få tegelsoppar. Den sort som det finns ovanligt mycket av är sammetsfotad pluggskivling, Den har tydligen haft rätt förutsättningar i år,
Trattkantarellerna verkar dock vara på gång men dom behöver regn! Här har inte kommit många
droppar sen slutet av juli.  :(

0

Erik

13 sep 2015 kl. 12:13

Även i skogarna nordost om Göteborg är det dåligt med svamp, ungefär 1/10 så mycket svamp som det var 2014. Jag tycker dock att tillgången på svamp är något bättre än 2013, och de kantareller jag har hittat i år har varit anmärkningsvärt storvuxna.

0

Ola Ramstedt

14 sep 2015 kl. 14:00

I Jämtland har jag kollat på välkända kantarell- och rödgul trumpetsvampställen. Inga rödgula öht. 9 torra kantareller där vi förra året lätt fyllde en 10-litershink.

0

SO

15 sep 2015 kl. 17:22

Efter fyra rundor till Söderåsen i är det bara att inse att detta är ett förlorat år i mina svamptrakter också. Finns ju ingen svamp överhuvudtaget…. Helsingborg

0

Mr Bengt

16 sep 2015 kl. 21:32

Kolla inlägger från Höör

0

MsAsH

17 sep 2015 kl. 19:01

Bor i Botkyrka och är ofta i Södertälje. Här har det varit riktigt regnigt nu i sommar och då hittade vi kantareller och smörsoppar. Sen kom augusti och det blev riktigt torrt. I september har vi haft några ordentliga regnskurar och marken har blivit ordentligt genomblöt men det finns inga svampar alls nästan. Några få har jag hittat av okänd sort. Ska ut på söndag och kolla igen.

0

KarlS

18 sep 2015 kl. 15:59

Vid svamputställningen i Tullinge nära Sthlm hade vi förra helgen 128 arter, och det fanns svamp lite här och där i skogarna. Här i Siljansområdet börjar det komma en försiktig säsong, just nu bäst på tallhedar.

0

Gegge

19 sep 2015 kl. 08:42

Börjar titta upp lite senhöstsvampar Här i Dalarna
Ganska mycket svamp på Gräsmattor och trädgårdar
Ser ut som ett hyfsat avslut på säsongen iaf…

0

KatarinaH

19 sep 2015 kl. 16:47

Hej!

Jag har ett naturreservat med berg (Hälsingland) jag brukar hålla mig till. Växtmiljön där skiftar kraftigt och i vissa områden har det varit proppat med svamp i allsköns färger och utföranden.
Jag har plockat Karl-Johan, kantareller och de senaste två helgerna har jag hittat trattkantareller. De sistnämnda finns inte i de jättemängder som för två år sedan men det är på gång tror jag.
Förra året var mycket, mycket sämre för min del.

Ha det bra!

0

Maria

11 okt 2015 kl. 09:56

Var i Ågestaskogen, Stockholm. Inte en enda Trattkantarell. Hittade 5 gula kantareller. Gick i 4 timmar.

0

123

11 okt 2015 kl. 10:04

Ett par veckor sedan gick jag ut för att kontrollera mina säkra ställen där det garanterat växer trattkantareller varje år, hittade oändligt med små trattisar överallt, gick ut på en runda igår som varade i cirka 5 timmar, ca 20L Trattkantareller men plockade även också in ca 4KG Karl Johan.

Nyköping

0

greger

12 okt 2015 kl. 05:08

var ute i går em
fick ihop en korg matsvamp

rökslöjskivling ..och streckmusseron mest

0

Sämsta säsongen någonsin

Abborrfjall

13 okt 2015 kl. 21:24

Jag kan nog påminna mig sämre svampår men utan tvekan är detta en stor besvikelse. Gott om gula kantareller fram till början av augusti men sedan nästintill tomt på annars säkra ställen. Mina svampskogar ligger NO om Göteborg. Brukar fylla korgen på någon timme och inte bara med kantareller men o söndags hittade jag på drygt en timme inte en enda svamp som kvalificerat sig för hemtagning!!

0

Ola Ramstedt

20 okt 2015 kl. 08:42

Jämtland, Östersund. Nu lägger jag ner det här årets svampsäsong. Var ute en tur på mina bästa trattkantarellställen i söndags. Inte en svamp.
I år har jag hittat 0 rödgula trumpetsvampar, 9 torra små kantareller och en handfull trattkantareller. Har aldrig upplevt ett sämre svampår.

0

PH

20 okt 2015 kl. 11:56

Dåligt är det fortfarande och det har inte heller kommit något regn senaste månaden runt Stockholm, jag tror att svampkorgen förblir tom det här året, hoppet är det sista som dör men hoppas inte mer, ha det gott alla svampvänner

0

Daniel

20 okt 2015 kl. 18:26

I stockholm har jag hittat mycket trattkantareller men ännu fler rödgula trumpet svampar, citronslemskivlingarna verkar trivas några enstaka karl-johan har jag plockat sett många giganter också men dem plockar jag inte. har även hittat lärksopp och lite andra soppar, samt blodriskor.

0

Daniel

20 okt 2015 kl. 18:27

Detta plockades i söndags.

0

Daniel

20 okt 2015 kl. 18:28

dem översta svamparna är ta reda på sort svamp inte äta :D

0

PH

20 okt 2015 kl. 20:55

Tack va trevligt att se, jag tar mig ut i ny skog snarast

0

Daniel

20 okt 2015 kl. 21:15

tips är att kolla i typ blöta gläntor mitt i skogen. sen har dem inte riktigt rätt färg dem är mycket ljusare än vanligt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone