Hej alla!
Min far och jag slog vad om 1000 kr om vilken svamp det här rör sig om. Så jag postar här lite bilder i förhoppningen om att ni kan identifiera vilken svamp vi har hittat.
Bild från undersidan är tagen knappt ett dygn efter att svampen plockades och de övriga två bilder är tagna samma eftermiddag.
Den som gissat kantarell bör vinna vadet… Möjligen kan den som gissat ametistkantarell också vara en vinnare. Den har violetta små fjäll på hatten. Svårt att säga vilken art, men någon av dessa två är det..
Växer främst i bokskog, och är ganska ovanlig, men troligen förbisedd och säkert vanligare än vad de få fynduppgifterna visar: http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_amethysteus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.