Svampplockerskan
13 sep 2015 kl. 17:28
Hej, var ute och plockade kantareller och rödgul trumpetsvamp med familjen. När jag tvättade svampen i en stor vattenfylld bunke upptäckte jag en liten brun svamp med toppig hatt som låg i vattnet, svampen var ca 3-5 cm hög, foten var bara några millimeter tjock. Jag sköljde övrig svamp upprepade gånger, men är nu orolig att det skulle vara en giftsvamp och att giftet släppts ut i vattnet och tagit sig in i de andra svamparna. Såg inte typiskt ut som en toppig giftspindling, tyckte den såg lite mer gracil och vek ut än bilder och inte så tydliga skivor. Bör man slänga all svamp? Enligt giftinformationscentralen verkar en smakbit (sockerbit) av misstänkt giftig svamp inte föranleda någon åtgärd.
Tyvärr är svampen slängd, så kan inte bifoga några bilder.
Nej, var inte orolig. Av beskrivningen att döma är det ingen farligt giftig svamp ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.