Hej alla!
Mjölskivlingen verkar vara en populär art att fråga om här på forumet, och jag vill inte vara sämre.
Arter som folk förväxlar den med, eller är rädda att förväxla den med, verkar vara:
- bolmörtsskivling (som har urnupna skivor)
- vitriska (som har mjölksaft, “ostig brottyta”, och smakar skarpt)
- olika trattskivlingar (som har vita sporer)
Kan man antaga att en vit skivling, som inte är en riska, med nedlöpande skivor och rödaktiga sporer är en mjölskivling, eller har jag förbisett någon möjlighet till förväxling? Förändrar det något om jag ser fel på bruna och röda sporer?
Tack och bock!
Tack för tipset.
Svampguiden anger just bolmörtsskivling som förväxlingsart, och därtill gifttrattskivling. Holmberg och Marklund anger i Nya Svampboken (uppl. 8) även lövtrattskivling som farlig förväxlingsart. Nu är det ju så att jag inte plockar svamp med enbart en bok (ej heller en “app”) som vägledning, utan försöker lära mig de svampar jag vill plocka ordentligt. Ett sätt att lära sig mer är ju att fråga kunnigt folk, så därför frågar jag här på forumet, enligt dess motto “Fråga hellre en gång för mycket”, om kunnigt folk kan stödja mig i mitt antagande ovan.
Tack igen för vänligheten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.