Av någon anledning fotade jag inte, men kanske någon vet ändå?
På Sandhamn hittade jag många taggsvampar bland blåbär och ljung, i öppen tallskog. Den var 5-10 cm i hatten och vackert brun. Taggarna tydliga som blek taggis, men inte så vita. Såg inte ut som rödgul häller. Växte solitärt men i närheten av varandra. Lyckades inte bläddra mig fram till vad det kan vara.
Svårt att säga utan bild eftersom det finns så många olika arter taggsvampar. Kanske någon art i släktet Sarcodon?
Ja, det kan det vara, men den var inte fjällig. Kanske en http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album35/F30A2965
fast den var inte så skrovlig. Nåja, får fota nästa gång.
Är taggsvampar generellt ätliga?
Nej, även om det inte finns några farliga giftsvampar bland taggsvampar är de inte generellt ätliga. Endast blek taggsvamp, rödgul taggsvamp, fjällig taggsvamp och motaggsvamp är matsvampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.