Hej!
En enkel fråga bara då jag aldrig tidigare plockat denna svamp, men har plockat andra svampar under hela mitt liv, så känner igen dessa.
Idag när jag promenerade till affären, la jag märke till att det växte en hel del aspsoppar bredvid varann bakom ett stängsel i skogen, och på fri hand kom jag upp till ca 25 exemplar, både stora och små.
Har tidigare sett ett par växa bredvid varann lite här och där, men denna gången var det ett harem av svampar, finns säkert fler då jag som sagt räknade dom jag fick syn på, är det vanligt att de växer i så stora grupper?
Äta denna svamp, hur smakar den?
Tacksam för svar (Vet att jag kan titta upp detta runtom på internet, men kände att jag istället ville skriva i forumet)
Antalet fruktkroppar som ett mycel (svampindivid) producerar varierar av många anledningar. En faktor beror på hur stor själva svampindividen nere i marken är. Om den sträcker sig över många kvadratmeter har den potential att bilda många fruktkroppar när förutsättningarna är gynnsamma (temperatur, luftfuktighet, mängden nederbörd tiden innan etc.). Är det ett “dåligt” år kan fruktkropparna komma sparsamt eller utebliva helt.
Antalet fruktkroppar varierar också mellan arter, där en del bildar ett fåtal medan andra bildar massor (t.ex. stubbläcksvamp kan ibland bilda tusentals små fruktkroppar. Just aspsopp ser jag sällan mer än 10 fruktkroppar på ett ställe, men under bra år har jag sett uppåt 50 fruktkroppar från ett mycel.
Själv äter jag sällan/aldrig strävsoppar för de är inte några av de godare arterna i mitt tycke. Använder kanske max 1/4-del i en blandsvampsanrättning. Dessutom är det viktigt att tillaga/steka dem minst 15 minuter, eftersom rå eller otillräckligt tillagad strävsopp (speciellt tegelsopp) kan orsaka kraftiga mag-tarmretande förgiftningar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.