0 549 visningar

10 svar

Sopp? Vilken?

Unni

20 sep 2015 kl. 20:15

Hittade dessa i fuktig gran/blandskog

0

Per

20 sep 2015 kl. 20:17

Det där ser ut som stensopp. Karl-johan

0

Unni

20 sep 2015 kl. 20:29

Ja hoppades det, men lite osäker på hur mindre karl Johan ska se ut.

Så här ser de ut delade:

0

Michael Krikorev

20 sep 2015 kl. 20:42

Den största fruktkroppen ser ut att vara en karljohan, men de mindre är någon spindelskivling!

Plocka inte för unga exemplar, kan vara lätt att förväxla med annat…

0

Nina

20 sep 2015 kl. 20:51

Även mycket unga exemplar känns igen på sporerna på hattans undersida. Till skillnad från en skivling som har skivor. Lossa den lilla hatten och titta, är det sporer kan du vara säker på att det är en Karl-Johan/Stensopp och då är det fritt fram att äta!

0

Michael Krikorev

20 sep 2015 kl. 20:56

På bilderna syns cortinan (velum) tydligt både på hattkanten och täckandes de unga skivorna på de små fruktkropparna.. så de ska du absolut inte äta… även om just dessa spindlingar troligen inte är giftiga…

0

spindelskivling

Michael Krikorev

20 sep 2015 kl. 21:10

Tog mig friheten att redigera din bild för att förtydliga vilka jag menar är spindelskivlingar. De röda pilarna visar velum (cortina) som täcker skivorna och i vissa fall synliga som vita fält på hattkanten..

0

Unni

20 sep 2015 kl. 21:24

Tack så jättemycket för den tydliga bilden!  Lärorikt! (och ja, nu när jag tittar närmare i de svamparna ser jag att de har skivor, ej sopp, samt att de är ngt slemmiga)

0

Per

20 sep 2015 kl. 21:28

Jag håller med. Mkt lärorikt. :)

0

Mr Bengt

20 sep 2015 kl. 21:31

Var i landet?

0

Unni

20 sep 2015 kl. 21:35

Utanför Uppsala

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone