0 320 visningar

5 svar

Seriöst?

Christer

20 sep 2015 kl. 21:13

De senaste dagarna har man kunnat läsa om i tidningarna och sett på TV s.k. “svampexperter” uttala sig om den förväntade fantastiska svampexplosionen som skulle komma nu till helgen i våra marker.

En svampkonsulent visade i Aktuellt upp någon oidentifierbar svamp och kameran zoomade in några tickor och hon berättade med glädjedarr på rösten om vad som komma skall i helgen.

Kanske stämmer deras självsäkra uttalanden men det gäller inte i mina trakter (Borås-Göteborg) så nu undrar jag om det är något jag har missförstått eller om just delar av västra Sverige inte omfattas av “explosionen”. Jag har visserligen hittat 25 kg Karl-Johan på en vecka men inga kantareller, inga trattkantareller, ingen taggsvamp och endast ett fåtal kremlor.

Min känsla är att dessa s.k. experter håller sig till gissningar och inte till fakta.

0

PH

20 sep 2015 kl. 23:41

Christer jag tror hon undviker just dina trakter eller så får du nog utöka dina, det är väl inte dåligt med 25 kg kalle? Jag ska ut i morgon och då kommer ett seriöst svar:)

0

Christer

21 sep 2015 kl. 00:02

Jomenvisst! 25 kg Kalle är OK men jag längtar efter smörsopp, tegelröd, mandelkremlor, blev taggsvamp, trattkantareller, slemgul citronskivling, brunsopp, kantareller m.m. så det börjar kännas desperat nu när det bara är c:a 1½ månad kvar av säsongen som aldrig blev av. :-(

0

Daniel

21 sep 2015 kl. 19:16

Jag har hittat trattisar men dem är så små att jag har låtit dem vara. vädligt mycket citronslemskivling och oändligt med olika soppar. I stockholms trakten

0

Mr Bengt

21 sep 2015 kl. 20:52

Tittar man på nedebördkartan ser norra bohuslän och södra dalsland bra ut när det gäller regn åtminstone. Har stora förhoppningar. Bara det inte blir ett lika uselt tratttis år som förra året

0

PH

21 sep 2015 kl. 21:29

Ja nu har jag varit ute i skogen söder om Stockholm och det blev lite kantarell, några Karl-Johan några citrongula slemskivlingar och trattkantarellerna är på väg.
Jag har provsmakat lite kremlor också men kommer inte nån vart. De röda är alltid för skarpa och de gula verkar goda? Nu ska jag lägga in en vit och giftig svamp för identifiering På egen sida. PS Jag tror nog att de sk experter och svampkonsulenter vet vad de säger:) på tal om Christers antagande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone