De senaste dagarna har man kunnat läsa om i tidningarna och sett på TV s.k. “svampexperter” uttala sig om den förväntade fantastiska svampexplosionen som skulle komma nu till helgen i våra marker.
En svampkonsulent visade i Aktuellt upp någon oidentifierbar svamp och kameran zoomade in några tickor och hon berättade med glädjedarr på rösten om vad som komma skall i helgen.
Kanske stämmer deras självsäkra uttalanden men det gäller inte i mina trakter (Borås-Göteborg) så nu undrar jag om det är något jag har missförstått eller om just delar av västra Sverige inte omfattas av “explosionen”. Jag har visserligen hittat 25 kg Karl-Johan på en vecka men inga kantareller, inga trattkantareller, ingen taggsvamp och endast ett fåtal kremlor.
Min känsla är att dessa s.k. experter håller sig till gissningar och inte till fakta.
Jomenvisst! 25 kg Kalle är OK men jag längtar efter smörsopp, tegelröd, mandelkremlor, blev taggsvamp, trattkantareller, slemgul citronskivling, brunsopp, kantareller m.m. så det börjar kännas desperat nu när det bara är c:a 1½ månad kvar av säsongen som aldrig blev av. :-(
Ja nu har jag varit ute i skogen söder om Stockholm och det blev lite kantarell, några Karl-Johan några citrongula slemskivlingar och trattkantarellerna är på väg.
Jag har provsmakat lite kremlor också men kommer inte nån vart. De röda är alltid för skarpa och de gula verkar goda? Nu ska jag lägga in en vit och giftig svamp för identifiering På egen sida. PS Jag tror nog att de sk experter och svampkonsulenter vet vad de säger:) på tal om Christers antagande.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.