0 6502 visningar

5 svar

Sopp med gult rörlager

KarinW

20 sep 2015 kl. 22:15

Jag kan inte förstå vad det här är för sopp. Den växte i en ekhage i Uppland. Hatten är sammetsartad. Porerna är gula och väldigt små och de blir blåa vid tryck. Rörlagret går lätt att lossa från köttet. Smaken är mild. Jag har bläddrat fram och tillbaks i flera böcker men hittar inget som stämmer. Hjälp mig!

0

Michael Krikorev

21 sep 2015 kl. 09:55

Skulle tro att det är sammetssopp eller någon av de närstående arterna i samma släkte (Xerocomus). Den “äkta” X. subtomentosus verkar vara mest en lövskogsart och går bl.a. med ek. En närstående art X. chrysonemus växer också med ek och ska ha gul myceliefilt vid fotbasen. Mikroskopering är ofta nödvändig för dessa arter.

0

Jonet

21 sep 2015 kl. 13:33

Kan det inte vara gyllensopp?

0

Michael Krikorev

21 sep 2015 kl. 13:53

Ja, gyllensopp är möjligen också ett alternativ, med tanke på de vackra gyllengula rören, men gyllensopp brukar ha en hatt som är klibbig-slemmig i fuktigt väder och glänsande blank i torrt väder. På bild och enligt beskrivning verkar hatten vara matt-sammetsartad. Strukturen på fotytan brukar också vara annorlunda, mer slät hos gyllensoppen.

Testa att smaka på en bit av hatthuden… den är riktigt citronsur i smaken hos gyllensopp.

0

KarinW

21 sep 2015 kl. 21:29

Tack Mikael. Ja det kanske är en sammetssopp i alla fall. Det jag inte tycker stämmer är att porerna är så små (mindre än vad bilder på sammetssopp visar) men det kanske inte är någon karaktär att hänga upp sig på.

Jag har smakat på hatthuden och den är inte sur.

0

Ulla Westerberg

27 sep 2020 kl. 15:38

Södertörn, ekbacke, sydsluttning, ett tiotal varje år, ca 15 cm, väjdigt fasta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone