Jag kan inte förstå vad det här är för sopp. Den växte i en ekhage i Uppland. Hatten är sammetsartad. Porerna är gula och väldigt små och de blir blåa vid tryck. Rörlagret går lätt att lossa från köttet. Smaken är mild. Jag har bläddrat fram och tillbaks i flera böcker men hittar inget som stämmer. Hjälp mig!
Skulle tro att det är sammetssopp eller någon av de närstående arterna i samma släkte (Xerocomus). Den “äkta” X. subtomentosus verkar vara mest en lövskogsart och går bl.a. med ek. En närstående art X. chrysonemus växer också med ek och ska ha gul myceliefilt vid fotbasen. Mikroskopering är ofta nödvändig för dessa arter.
Kan det inte vara gyllensopp?
Ja, gyllensopp är möjligen också ett alternativ, med tanke på de vackra gyllengula rören, men gyllensopp brukar ha en hatt som är klibbig-slemmig i fuktigt väder och glänsande blank i torrt väder. På bild och enligt beskrivning verkar hatten vara matt-sammetsartad. Strukturen på fotytan brukar också vara annorlunda, mer slät hos gyllensoppen.
Testa att smaka på en bit av hatthuden… den är riktigt citronsur i smaken hos gyllensopp.
Tack Mikael. Ja det kanske är en sammetssopp i alla fall. Det jag inte tycker stämmer är att porerna är så små (mindre än vad bilder på sammetssopp visar) men det kanske inte är någon karaktär att hänga upp sig på.
Jag har smakat på hatthuden och den är inte sur.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.