Hej.
Var nyss ute och plockade blodriskor och fick då se ganska många STORA soppar. Skulle tippa på karljohan. Inte värst maskangripa.. köttet på foten är vitt och fint.. (tror jag) Då jag ej är så haj på svampar och vad man ska äta och inte så frågar jag er. Hittade även gigantiska karljohan men plockade ej dessa. Alltså nu snackar vi monsterstorlek.
Lägger upp några bilder.
Bild 2
Bild 3
Visst är det karljohan. De gula fläckarna som syns på foten tyder på begynnande angrepp av parasiten gul svampsnylting, som snabbt förstör svampen. Foten brukar bli stor och uppsvälld och svampköttet mjukt i konsistensen. Så länge köttet är fast och vitt går de att använda, men så snart köttet blir mjukt och “luckert”, och börjar dofta sur disktrasa, ska man inte äta dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.