0 447 visningar

20 svar

Vilken sopp?

Lena Strömstad

21 sep 2006 kl. 13:58

Vad hittade vi idag?

Hittade den i en välskött gammal skog med mycket mossa på marken. Det fanns mycket andra soppar där.

Kan det vara en djävulssopp?

0

lilla my

21 sep 2006 kl. 14:01

Snygga bilder, verkligen, och jag är riktigt riktigt nyfiken på svaret… trodde bara djävulssoppen fanns på Gotland? Skriv snabbt, ni som vet!

0

c

21 sep 2006 kl. 14:02

eldsopp kanske?

0

Tanja Vainionpää

21 sep 2006 kl. 14:04

Hej! Jag tror att det är antingen Sommarsopp eller Bittersopp! Kolla dem i databasen så kan du jämföra! Jag hittade själv en sommarsopp för några år sen och den är verkligen snygg!

0

Lena Strömstad

21 sep 2006 kl. 14:04

Jag glömde skriva att den blånar kraftigt vid tryck.
Den luktar inget speciellt vad vi kan känna.

0

Tanja V

21 sep 2006 kl. 14:06

Ja då blir jag ännu säkrare på sommarsopp. Kolla http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_fechtneri

0

Lena Strömstad

21 sep 2006 kl. 14:07

Ja, nu tror jag på Bittersopp. Tack för svar.

0

Lena Strömstad

21 sep 2006 kl. 14:08

Nu skriver vi inläggen samtidigt :-).
Den är mest lik Bittersoppen.

0

Tony S

21 sep 2006 kl. 14:11

Jag håller med dig Lena om bittersopp.

0

Tanja V

21 sep 2006 kl. 14:12

Hej igen! Ja det blev snabb diskussion det här ;-) Jag undrar ändå om det inte är en sommarsopp (envis…) eftersom du skriver att den blånar! Visserligen har jag inte hittat nån bittersopp, men det står inget i databasen om att den blånar vilket däremot sommarsoppen gör. Nu ska jag inte tjata mer :-)

0

Irene A

21 sep 2006 kl. 14:19

Jag tror också på bittersopp, men valet mellan den och sommarsopp avgörs enkelt genom ett smakprov…

0

lilla my

21 sep 2006 kl. 14:46

Vill du smaka, Lena? Tips: jag brukar ta en bit bröd efter att ha spottat ut smakprover, kan vara bra för att få bort bismaken om det inte är gott…

0

Lena Strömstad

21 sep 2006 kl. 15:36

Nu är det provsmakat.
Det lönar sig att vara envis Tanja :-).
Den smakade inte bittert.
Fastän den var mest lik bilden på Bittersopp så är det alltså en Sommarsopp.

0

lilla my

21 sep 2006 kl. 15:54

Tack för trevlig diskussion, allihop! Blev lite ivrig där, för Djävulssoppen är en gotländsk särling som jag hoppas förblir ett unikt kännetecken för det landskapet… kul att veta hur en sommarsopp ser ut också!

0

Tanja V

21 sep 2006 kl. 18:13

Yes yes yes :-D

0

Hans v E

21 sep 2006 kl. 18:43

Eftersom saken tydligen inte är utredd än kan jag berätta att det är en typisk bittersopp. Mycket vacker bild! Den har även hetat skönsopp och skönfotad sopp. Har även haft två vetenskapliga namn, Boletus calopus och B. pachypus. Sommarsoppen har inte så tydligt, grovt ådernät på foten och inte så helröd fot. Den är mest syostlig i Sverige medan bittersoppen är mer sydvästlig. Smaker kan ibland utebli.

0

Tanja V

21 sep 2006 kl. 19:02

Nämen Hans! Förstör inte för mig nu när jag var så mallig över att jag hade rätt ;-)

0

Franco Matli

21 sep 2006 kl. 19:44

Jag tycker som Hans v E en något kraftig Bittersopp=B.calopous.
Bilden är så bra att det råder ingen tvekan.Sommarsopp har en annan typ av prtament(siluett)som kan påminna om Djävulsopp.Vi hittade ett ex. i sommar vid Drottningsholm slott under avenbok.Köttet vid snittfläckvis blånande och vid fotbasen rödaktig.

0

Michael Krikorev

21 sep 2006 kl. 20:43

Sommarsoppen kan vara väldigt lik bittersopp/skönsopp, speciellt när foten blir riktigt röd. Här är en bild på sommarsoppen från Kina slottspark i Drottningholm. Det är nog samma lokal som Franco menar:
http://2004.toxino.com/pg000045.htm

Jag tror också Lenas svampar är bittersopp, trots att hon inte kände någon bitter smak. Tuggade du ordentligt på en tillräckligt stor bit?

0

Karin Hedén

21 sep 2006 kl. 21:01

Kanske Lena är en nontaster som jag! Se här http://en.wikipedia.org/wiki/Supertaster

0

Lena Strömstad

22 sep 2006 kl. 17:29

Hur stor bit ska man tugga på?
Jag tog en bit och tuggade 5-6 ggr. Min pappa tuggade också på en bit. Efter att jag varit försökskanin :-) Han kände inte heller någon bitter smak.
Och vi har olika smak. Han tyckte att blomkålsvampen var väldigt god. Jag tyckte egentligen inte att den smakade något alls.

Men visst det ser definitivt ut som en Bittersopp.
Sorry Tanja :-(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone